Charlie, 5, skar upp tån på drömresan

Lunchen på hotellet slutade i blodbad

Uppdaterad 2019-06-04 | Publicerad 2019-06-03

Sedan i julas hade femårige Charlie sett fram emot sin första resa utomlands. Men det hela började olyckligt – under en lunch skar han upp tån vilket resulterade i ett blodbad. Nu vill familjen ersättas med en ny resa, på grund av säkerhetsbristen på hotellet.

– När man frågar honom om vad som var bäst med resan säger han att det absolut bästa var att få bada. Då känns det så jäkla hemskt att han bara fick bada en dag, säger mamman Elina.

Den 21 maj åkte Elina med sin sambo och sin femårige son Charlie till Sarigerme i Turkiet. Det var Elinas mamma som bjudit med dem och Elinas systers familj. Hon hade köpt resan via resebolaget Tui och de skulle bo på ett fyrstjärnigt familjehotell.

– Hon bjöd med oss för att hon fyllt 50 och att vi skulle få tid tillsammans. Alla jobbar mycket och man får inte till det i vardagen. Så nu skulle vi äntligen få tiden ihop och komma iväg.

Trots att flyget var tio timmar försenat höll Charlie humöret uppe, han var den som längtat mest efter resan.

– Han fick veta i julas att vi skulle åka på den här resan så han har haft en liten kalender hemma där han har kryssat för varje vecka. Det var hans första utlandssemester så han fick välja badbyxor i affären och köpte snorkel.

Men lyckan var kortvarig. Den tredje dagen åt Charlie lunch med sin moster och hennes man på hotellområdet när han plötsligt skar upp sin stortå på bordsfoten.

– Han började plötsligt blöda supermycket från foten. De fick inte stopp på det, så de fick lägga ned honom på stolen. Det bara sprutade, det var rena blodbadet.

Charlie, 5, skar upp sin tå på ett av hotellets bord.

”Borden var som rakblad”

Hotellets läkare konstaterade att såret var för djupt för att sys på plats. Charlie fick i stället åka med ambulans till akuten där de sydde ihop såret och han fick antibiotika.

– Han var såklart jättechockad, ledsen och rädd.

När de var tillbaka på hotellet kände de på bordet. Enligt Elina kändes bordsfoten som ett rakblad.

– Man skar upp fingret när man höll handen under. Och det var inte bara på ett bord utan det var så på de flesta borden. De var upphöjda så pass mycket att man fick in foten under bordsfoten, eller åtminstone tårna.

Resten resan ville Charlie mest ligga på hotellrummet med foten i högläge. Dessutom fick de besöka läkaren varje dag för tillsyn av såret. Händelsen gjorde honom väldigt nere.

– Luften gick ur honom. Han ville inte vara ute och se de andra barnen som badade och lekte, för han kände att det gjorde honom mer ledsen, att se det när han själv inte fick göra det, säger Elina och fortsätter:

– Det kändes såklart helt fruktansvärt, man hade önskat att man kunde få byta plats med honom. Han hade så mycket att se fram emot. Han frågade ”mamma, varför hände det just mig?”. Det hade kunnat hänt i princip vem som helst. det handlade inte om att Charlie var oförsiktigt, utan han satt och åt lunch och drog foten under bordet.

Vill att Tui ersätter med ny resa

Både hotellet och Tui har bett om ursäkt, och de har tagit bort borden, men det räcker inte menar hon då det inte ger dem resan tillbaka. Sedan händelsen har hon försökt att få kompensation från dem – dels för Charlies skadade tå och dels för den förstörda semesterresan. De skulle önska att de får en ny resa, för Charlies skull. Helst med mormor och morfar.

– Med tanke på att bristen låg hos hotellet, ett hotell som Tui har, då måste de ha något ansvar när det brister i säkerheten på det här sättet. När det handlar om ett familjehotell så får det inte hända. Och när det väl händer så kan man inte bara tycka att vi ska nöja oss med att de byter ut borden, så att det inte händer någon mer. För nu hände det vår Charlie och det förstörde hela vår semester tillsammans som vi skulle åka på för att fira min mamma, säger hon och fortsätter:

– Det känns väldigt orättvist när Charlie har gjort alla rätt. Även vi har också gjort alla rätt, när vi väljer ett barnanpassat nästan femstjärnigt hotell och tror att det är tryggt och säkert.

Just nu inväntar Elina besked från Tui:s reseförsäkringsbolag. Men hon är tveksam till att de kommer kunna få tillräckligt med ersättning som kan täcka alla kostnader som krävs för en ny resa. I dag ska Charlie må bra med tanke på omständigheterna, och fick nyligen ta bort sina stygn.

– När man frågar honom om vad som var bäst med resan säger han att det absolut bästa var att få bada. Då känns det så jäkla hemskt att han bara fick bada en dag.

Tui kan inte kommentera enskilda ärende, skriver deras presstalesperson Adam Györki i ett mejl: Men det är alltid beklagligt när olyckshändelser sker. Och vi ska göra allt vi kan för att minimera risken för en olyckshändelse ska ske på något av våra hotell”‚ skriver han.

Vid ett olyckstillfälle är det reseförsäkringen som ska ersätta kunderna för skadan som uppstått, detta fall ska vara ett exempel sådant ärende, tillägger Adam Györki.

ANNONS

Populära produkter för den lilla:

I samarbete med

Prisjakt.nu