Föräldrar varnar för ”Momo” på Youtube – här är sanningen

Youtube-myten sprids i sociala medier

Uppdaterad 2019-03-27 | Publicerad 2019-03-08

Enligt varningar är det en dockliknande karaktär som dyker upp i sociala medier som Youtube och mobilappen Whatsapp där denne uppmanar barn att begå självmord i en ˝lek” som kallas ”Momo Challenge”. Men det hela rör sig bara om en modern vandringssägen.

Just nu sprids en varning för fenomenet ”Momo challenge” i olika forum på Facebook. ”Momo challenge" beskrivs som ett ”självmordsspel” där en dockliknande varelse med svart hår och utbuktande ögon ger barn uppmaningar om att skada sig själva – och att ta sina liv. Denna karaktär ska enligt utsago ha dykt upp under barnvänliga klipp på Youtube, samt i Whatsapp, och föräldrar uppmanar varandra om att ha koll på vad barnen tittar på.

Orolig förälder varnar för ”Momo Challenge” som ska dyka upp på Youtube.

Men, vilket flera medier rapporterat om, finns det inget bevis på att utmaningen ens existerar.

Bilden som symboliserar ”Momo” är i själva verket en staty vid namn ”Mother bird”, av konstnären Keisuke Aisawa som jobbar med det japanska företaget ”Link Factory”. Och den har fått bli ansiktet utåt för vad man kallar en bluff, skriver CNN.

台風だから幽霊の絵見てきた 幽霊はいいぞ #幽霊画廊 #猫将軍

Youtube uttalar sig om ”Momo challenge”

Redan 2018 spreds denna typ av varning runt om i världen efter att man kopplat ett antal fall av självmord till ”Momo challenge”.

Även i Sverige varnade en skola i Värmdö i Stockholm för fenomenet. Trots alla dessa varningar har man inget som fastslår att personer intrigerat med ett ”Momo-konto” och det finns inget självmord som kan kopplas ihop med ”Momo”, skriver CNN.

Nu i februari i år började man varna för ”självmordsleken” igen efter att en mamma vittnat om att hennes son kommit i kontakt med ”Momo challange”. Det hela blossades upp i engelska medier, bland annat i Daily Mail. Både polis och skolor gick ut med varningar och föräldrar fick panik – även denna gång utan något belägg. I ett pressmeddelande från Youtube skriver de att de inte hittat några videoklipp alls med ”Momo challenge”.

”Momo” inte största problemet på Youtube

Flera har nu problematiserat rapporteringen och hur det kan ha gjort mer skada än nytta.

– Nu när legenden om ”Momo challenge” finns där ute så har troligen vissa använt sig av karaktären för att skrämma barn via WhatsApp och videoklipp, säger David Mikkelson, som ligger bakom den faktagranskade sajten Snopes till CNN.

Även enligt teknikmagasinet Wired är det just medierapporteringen som kan ligga bakom den här typen av panik. ”Momo challenge” finns inte på riktigt, men kan komma att tas seriöst och skrämma upp barn genom varningar från medier, skolor och polis. Risken finns också att barn försöker att efterhärma de beskrivna beteendena.

New York Magazine skriver dessutom att det inte är Momo som föräldrar ska oroa sig för på Youtube. Till exempel så tog Youtube nyligen bort hundra kanaler och miljontals kommentarer i ett försök att bekämpa pedofiler – ett problem som funnits i många år. Något som även Aftonbladet skrev om nyligen.


  Prenumerera på Familys nyhetsbrev

Vill du få ännu fler artiklar och erbjudanden från Aftonbladet Family? Klicka här för att prenumerera på vårt nyhetsbrev med artiklar, poddar och mycket mer!