Statistiken visar: Sol och fotbolls VM fick ölförsäljningen att öka

Publicerad 2018-07-05

Soliga dagar och fotbolls VM har fått ölförsäljningen att öka.

Soliga dagar och fotbolls VM har fått öl- och ciderförsäljningen att öka på systembolaget.
Under perioden april -juni så har försäljningen av öl ökat med nästan 10 procent jämfört med samma period förra året. Mest av allt har försäljningen av cider ökat – den gick upp över 18 procent
– Vi tror att det är det vackra vädret i kombination med fotbollen som ligger bakom ökningen, säger Matilda Dannetun pressekreterare på Systembolaget.

Maj och juni har bjudit på vackert väder något som lockat svenskarna till spontana aw:s, grillkvällar och mys på balkongerna och på uteplatserna. Något man också kan se i Systembolagets kvartalsstatistik. Vin, öl, cider och alkoholfritt har alla ökat i försäljning om man tittar mot samma period förra året.

– När det gäller ökningen av alkoholfri öl är det en trend vi har kunnat se under flera år. Folk är mer medvetna nu och köper gärna alkoholfria alternativ, säger Matilda Dannetun.

Cider ökat mest

När det gäller öl, vin och cider så är det framförallt öl och cider som ökat under våren. Importerat starköl och cider är det som ökat allra mest med 17,2 respektive 18,3 procent.

– Värmen och fotbolls VM ligger nog mest troligen bakom den ökningen också, säger Dannetun och fortsätter:

– Däremot kan man se att försäljningen till midsommar gick ner om man jämför med året innan. Det tror jag faktiskt också kan bero på att vi haft fint väder länge. Andra år har midsommar varit startskottet på sommaren nu hade vi redan haft fint väder ett tag. Att folk har blivit mer medvetna kan också vara ett skäl till att vi köper mindre till ett specifikt tillfälle, säger hon.

Så mycket har försäljningen ökat:

  • Öl: 9,8% ( Alla ölsorter med alkohol)
  • Svenskt öl: 7,8 %
  • Importerat starköl: 17,2 %
  • Vin: 4, 7%
  • Cider: 18, 3%
  • Blanddryck: 13,4%
  • Alkoholfritt: 11, 9%

Avser förändringen mot samma kvartal 2017.
Källa: Systembolaget