Segraren är: Gammel-tv

Svenskarna föredrar fortfarande vanlig tv, tidningar och böcker visar ny rapport

Svenskarna väljer tv före internet. Foto: Thinkstock

Den digitala revolutionen har börjat sega till sig. I går kom den årliga rapporten om svenskarnas internetvanor från Stiftelsen för internetinfrastruktur (underbart namn). Och även om världen har förändrats är det slående hur oerhört långsamt det går.

94 procent av svenskarna tittar fortfarande på vanlig tv-tv som om ingenting hänt. Bara 28 procent använder sig av playtjänster online varje vecka. Radiolyssnarna föredrar vanlig gammal radio-radio före data­radion.

Kvällstidningsläsarna har visserligen förändrat sina vanor helt och hållet, men de allra flesta föredrar fortfarande att läsa sin morgontidning på prassligt papper. 58 procent av befolkningen läser enbart pappersböcker. Endast tre procent föredrar digitala utgåvor.

Och även om kanalerna förändrats är intresset för nyheter sig likt. Tiden vi lägger på att läsa textnyheter är lika stor som på 80-talet. De som gillar nyheter är fortfarande mellan 26 och 55 år gamla och svenskarna säger sig ägna mer tid åt tidskrifter än kvällstidningar på nätet (vilket såklart är struntprat).

Men världen verkar vara sig hyfsat lik. De gamla medierna biter sig kvar och de nya kämpar på. Youtube och Spotify är stora framgångar, men endast sex procent av svenskarna tittar in på Twitter varje dag.

Snarlika siffror presenterades i fjol. Och snart börjar det bli dags att ställa frågan om den stora digitala strukturomvandlingen inte bara segar utan redan har ägt rum.

Det mediala landskapet kommer nog inte att förändras i större evolutionära språng framöver utan snarare långsamt, i takt med att generationerna blir äldre.

Men hur ska man förstå det där med Twitter?

Tja, vissa nya mediers betydelse kanske överdrivs en smula – av medierna.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln