Ingen människa vill köpa en knäpptyst bil

Elfordonens ljud är en ynkedom av imiterade rytande V8:or eller klena elektroniska pip

Eltankande BMW.

Även frånvaron av ljud kan provocera ljudpolisen i dig. Jag menar när vi ställs inför förbisusande elbilar och elcyklar, tysta övergångsställen, stumma vardagsprylar som kylskåp och säkringsskåp. I de flesta fall förväntas ett kommunikativt okej-ljud, helst både inspirerande och informativt.

Ta bilindustrin, där har man länge konstruerat dörrar och andra rörliga detaljer för att tillmötesgå bilens och bilistens image. Ingen människa köper nämligen en knäpptyst bil, tvärtemot vad reklamen vill få oss att tro. En ljudlös bil är livsfarlig i trafiken. Tänk att du står vid ett gathörn och förbi susar ett föremål med samma ljud som ett segelflygplan eller en elvisp!


I dag försöker bilindustrin bygga bort egenheterna i ljuden så att en dyr bil ska låta som ett kassaskåp utanpå och ett litet konferensrum inuti. Ljuden från en BMW ska alltså indikera klass och status. Inget surrande, plinkande, dunsande, skrapande, skärande, smällande av vibrerande detaljer.

Men elbilen, problembarnet. Från och med den 1 juli 2019 trädde en ny EU-förordning i kraft som kräver att alla el- och hybridbilar som säljs i Europa ska vara försedda med ett ljud när bilen är i rörelse.


Däremot kan elbilar och sparkcyklar inte låta precis hur som helst, utan ljudet måste utformas på ett så kallat arteget sätt (passa prylen). Det bör alltså indikera ett fordon av jämförbar storlek som är utrustad med något slags motor.

De ljud jag hört hittills är verkligen en ynkedom av imiterade motorljud från rytande V8:or och klena elektroniska pip som lätt kan förväxlas med stegräknare och Ica:s självscanning.

Även billjud kan ju precis som andra vardagsljud antas passa olika personligheter och smaker: reserverade-färgstarka, intensiva-subtila, kalla-varma, sensuella-hårda, moderna-traditionella och så vidare.

Så egentligen borde elfordonet vara ett himmelrike för en fantasifull fordonsakustiker som vill ersätta frånvaron av motorljud med målande boppelboppel, blubelitsblubelits, shooka-swish-kish, flimmeryflimmery, zammandassah, glubamurk, mooveroomer, ramanash-ljud.

ANNONS

Hitta en bra laddstation för din elbil:

TIBBER STORE

Charge Amps Dawn 4G 32A 3-fas 22kW

6 990 kr

COMPUTERSALG

Blaupunkt Portabel Laddbox 3-fas P3PM2T2 11kW 8-16A 450V

3 976 kr

TEKNIKPROFFSET

Deltaco E-Charge Wallbox 1-phase 6-16A Mode 3, Type 2

3 499 kr

COMPUTERSALG

Wallbox Pulsar Plus Type 2

7 893 kr

LADDSTOPPET

CTEK Chargestorm Connected 2 2-way 16A 3-fas 11kW

29 990 kr

LADDBOXBOLAGET

Wallbox Pulsar Max 22kW 5m (PLP2-0-2-4-9-002)

6 990 kr

TIBBER STORE

Easee Charge Lite

4 795 kr

COMPUTERSALG

Belkin BoostCharge Convertible Qi2 Wireless Pad to Stand

865 kr

COMPUTERSALG

Webasto Stand Slim Duo for Pure, Next & Unite

9 190 kr

MOTOACTION.SE

Malmbergs Laddbox Typ 2 3-fas 16A 11kW 6m Kabel

20 899 kr

COMPUTERSALG

Google Pixel let Dock

1 329 kr

SMART LED SOLUTIONS

Garo Wallbox 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

5 999 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 22kW (inkl. installation)

4 895 kr

TIBBER STORE

go-e Charger Gemini Flex 11kW

6 195 kr

TIBBER STORE

Charge Amps Aura Typ 2 32A 3-fas 22kW

11 690 kr

LADDBOXBOLAGET

Wallbox Pulsar Max 22kW 7m (PLP2-M-2-4-9-002)

7 490 kr

LADDSTOPPET

DEFA Power charging station 22kW TYPE2

7 995 kr

PROSHOP

Wallbox Copper SB

5 097 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Compact Laddbox 8m

7 990 kr

BILIA

DEFA eMove Mode 2

2 899 kr

LADDBOXBOLAGET

Zaptec Zapcharger Pro Typ 2 32A 22kW

10 790 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Njord GO 16A 3-fas 11kW (inkl. Typ 2 kabel 5m)

5 970 kr

EVIFY

Tesla Wall Connector Laddbox

5 995 kr

LADDBOXBOLAGET

DEFA Power Laddbox

6 890 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 32A 3-fas 22kW

6 290 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Pro 22 kW

10 790 kr

TEKNIKPROFFSET

Garo GLB 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

6 999 kr

ELBUTIK

Q-Light Qudo Typ 2 32A 3-fas 22kW

5 499 kr

EVIFY

Charge Amps Halo 16A 11kW (inkl. Typ 2 kabel)

3 709 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln