Slappna av - och kom loss i Bohéme

Orpha Phelans regi är allt utom romantisk

Sopranen Olesya Golovneva är den stora stjärnan i Malmöoperans uppsättning av Puccinis”Bohème”.

Det är ingen romantisk Bohème, som visas på Malmö Opera under våren. Scenbilden av Leslie Travers domineras av en karuselliknande stålkonstruktion, behändig att snabbt dekonstruera och förvandla. Med hjälp av vridscenen blir scenbytena effektiva och eleganta.

Eleganta är däremot inte de människor, som befolkar denna kyliga värld. Klädda i fattigdomens vad som helst-ekipering, som i Momus-scenen också har brokigt trasgranna inslag, irrar bohemerna runt i en oglamorös och hjärtlös värld. För sydsvenska operaälskare kommer kontrasten att kännas våldsam till den puttenuttiga Bohème, som de under många år vant sig vid på Det Kongelige i Köpenhamn.

Irländska regissören Orpha Phelan övertygar här liksom hon gjort i sina tidigare uppsättningar i Malmö, Hoffmanns äventyr och Jenufa. Riktigt färdig är dock inte föreställningen än. Det råder en viss stelhet i ensemblescenerna, där man behöver slappna av och komma loss på ett annat sätt än vid premiären. I slutscenen skapar regissören stark förtätning, och denna så naket sorgliga scen blir tårdrivande utan att vara ett uns sentimental.

Föreställningens stora stjärna är sopranen Olesya Golovneva. Hon imponerade stort i förra säsongens Luisa Miller i Malmö, och gör det minst lika mycket här. Hennes Mimi ser ut som vilken tonårstjej som helst, hämtad från gatan utanför operan i Malmö.

Det ger en fantastisk och fruktbar kontrast till den underbara lyskraften i hennes sopran, som också är varmt lyrisk och blir ännu vackrare och färgrikare, när den expanderar i höjden.

Kanadensaren Luc Robert som Rodolphe har en hygglig tenor men saknar alldeles utstrålning. Hans röstglans falnar vid sidan av en sådan Mimi. Han har också i motsats till Olesya Golovneva en del problem med dynamiken i orkestern, som under Christian Badeas ledning överröstar honom på känsliga ställen.

Badeas tolkning av partituret korresponderar annars väl med regissörens osentimentala syn på bohemernas liv, men det är notoriskt svårt med balansen mellan scen och orkester på Malmöoperan.

Maria Fontosh är en rutinerad Musette, mer hårdför än förförisk, när hon lockar till sig Marcel, men hon slösar generöst med ett uppfriskande eldfängt temperament.

OPERA

Bohème

av Giacomo Puccini

Regi: Orpha Phelan

Scenografi: Leslie Travers

I rollerna: Luc Robert, Olesya Golovneva, Vladislav Sulimsky, Daniel Hällström, Maria Fontosh, m fl

Dirigent: Christian Badea Malmöoperans kör och orkester

Scen: Malmö opera

Speltid: 2 tim och 20 min

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln