Här får alla vara roliga svin

Jämlikhet för alla karaktärer i Tina Freys nya serie ”Unbreakable Kimmy Schmidt”

”Unbreakable Kimmy Schmidt”.

TV Unbreakable Kimmy Schmidt (Netflix) har sålts in som komikern Tina Feys nya tv-serie. Det är lite missvisande – Fey är förutom en liten roll som en gravt inkompetent åklagare mest aktiv bakom kulisserna. Den riktiga stjärnan är fenomenala Ellie Kemper som spelar Kimmy Schmidt, en av ”mullvadskvinnorna” som hållts fångna i en bunker i femton år, medan knäppisen (Jon Hamm) lurat i dem att apokalypsen har dödat alla utanför.

Men Kimmy och hennes kolossala leende kan, som titeln antyder, inte brytas ner. Hon sticker till New York. Där flyttar hon in i en källare med stampat jordgolv, ihop med divan Titus (Tituss Burgess) som drömmer om Broadway men jobbar som utklädd robot på Times Square. Paret är en lysande kombo av bisarra idéer, genial mimik och underbart uppblåsta självförtroenden.

Kimmy får jobb som barnflicka hos en rikemansfru (Jane Krakowski – liksom Hamm och Burgess känd från Feys serie 30 rock), som härstammar från den amerikanska ursprungsbefolkningen, men som dolt sitt ursprung och gift sig riktigt snuskigt snorrikt. Relationen mellan kvinnorna sammanfattar effektivt situationen i en stad som slår rekord i inkomstskillnader. Det är som The Nanny med Fran Drescher fast i 2010-talets extrema 1 procentsvärld.

Fey har varit fenomenal på att bryta ny mark för sällan representerade grupper under sin karriär – även om det skulle finnas plats för fler icke-vita kvinnor i produktionerna. Hon fortsätter med samma mönster av icke-schablonartade figurer i den nya serien. Här snackar vi sann jämlikhet: alla karaktärer får vara roliga svin. Oavsett ursprung.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln