Yuliya riskerar att bli utvisad till Ryssland

Ryskfödda filmarbetaren har öppet visat solidaritet med Ukraina

Filmaren Yuliya Antonova har fått avslag på ansökan om förlängt arbetstillstånd i Sverige och riskerar att utvisas till Ryssland.

Förra veckan fick 29-åriga Yuliya Antonova avslag på sin ansökan om förlängt arbetstillstånd i Sverige. Den ryskfödda filmarbetaren, som varit i Sverige sedan 2016 och är väl etablerad i Umeås kulturliv, ska därmed utvisas till Ryssland.

Beskedet från Migrationsverket visar på ett system som har noll förståelse för riskerna för henne att återvända till Ryssland. Yuliya Antonova arbetar med kultur, är utbildad journalist, och har öppet visat solidaritet med Ukraina. Det räcker i dag för att göra henne till ryska statens fiende.


”Jag vet inte vad som händer om jag åker till Ryssland, jag har inte varit där sedan krigsutbrottet” säger hon när vi pratar i telefon.

Riskerar hon att fängslas? Kan hon ”försvinna” mystiskt om hon tvingas återvända till Ryssland? Hon har ingen aning om hur mycket koll de har på henne, säger hon. Men att utvisas känns minst sagt otäckt. Som läget är i Ryssland håller konstnärer antingen tyst om kriget eller har lämnat. Många av hennes kurskamrater när hon läste journalistik i Moskva har flytt, säger hon.

Men Migrationsverkets bedömning är att Yuliya Antonovas omständigheter för att få stanna i Sverige ”inte är synnerligen ömmande”.


Beslutet att neka henne fortsatt arbetstillstånd tycks också ha fattats utan någon som helst hänsyn till kulturarbetares speciella arbetsvillkor i Sverige. Som motivation till att Yuliya Antonova ska utvisas anges nämligen att hon ”misskött” sitt tidigare arbetstillstånd. Enligt detta har hon endast haft tillstånd att arbeta i sin näringsverksamhet, som frilansare, men nu har Migrationsverket upptäckt att hon även haft arbete som löntagare.

Jag läser beslutet och det ser ut att vara skriven av en robot. En AI-byråkrat som programmerats innan Ryssland invaderade Ukraina, i en forntid då alla människor hade tydliga anställningsformer.


En mänsklig handläggare hade nämligen begripit direkt både hur stor risk det är för Yuliya Antonova att återvända till Ryssland och haft förståelse för hur hopplös den svenska kulturbranschen är att försörja sig i för en ung filmare om hon inte tackar ja till alla erbjudanden om arbete hon får, oavsett i vilken form betalningen sker. En mänsklig handläggare borde med lätthet ha kunnat väga det ”illegala arbete” som Yuliya Antonova påstås ha utfört – helt vitt hos bland andra Folkets Bio – mot riskerna som väntar om hon utvisas till Putins Ryssland.

”Innan jag flyttade till Sverige drömde jag om att bo här, det verkade finnas mycket mer frihet för konstnärer” säger Yuliya Antonova. Nu är hennes bild betydligt mörkare. Utdragna beslut med vaga motiveringar och krånglig kommunikation med Migrationsverket påminner nu snarare om Nikolaj Gogols bild av absurd, rysk byråkrati.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.