Queera spel i Berlin

På Schwules museum visas en bortglömd historia

Det sägs att det som läggs ut på internet stannar där för evigt. Att det inte är sant insåg kuratorerna för Rainbow arcade – den första utställningen någonsin om queerperspektiv inom dataspelsvärlden. Eftersom dataspel aldrig tagits på allvar (vare sig som konstform inom kulturvärlden eller hos hbtq-communityt) har få brytt sig om att arkivera den queera kulturskatt som finns i form av gamla hemsidor och disketter. En del av dessa är nu försvunna för alltid.

Rainbow arcade på Schwules museum, Berlins queermuseum, är alltså ett omfångsrikt och tanke­väckande litet steg till förändring. Även om kuratorerna ­Sarah ­Rudolph, Jan Schnorrenberg och Adrienne Shaw ställts ­inför luckor i historieskrivningen så finns det mycket att lära om hbtq-narrativ i dataspel. Om det inte hade varit för den interaktiva delen hade utställningen till och med varit lite väl mastig med all textinformation. Men det finns spel att pröva på, vilket gör den till en lustfylld upplevelse.


En av de första queera karaktärerna inom mainstream­industrin hittar vi hos Nintendos Mario Bros, som för trettio år sedan skapade den äggsprutande draken Birdo. Det märks inte i spelet, men i spelinstruktionerna beskrivs Birdo som en pojke som vill vara en flicka.

Även om queerhet alltid förekommit inom industrin har den gömts undan, eftersom den tänkta målgruppen är en vit heterosexuell man. Förutom tröttsam kapitalistisk logik är även det ökade näthatet en anledning till att queerhet tonats ner.


Dataspelsuniversumet är en grotesk och vidunderlig spegel av världen. Hatet som sprider sig å ena sidan, och gränslösa möjligheter att skapa nya världar å den andra. De queera dataspelen hittar vi hos små företag och oberoende spelutvecklare, som blivit allt mer synliga under 2000-talet.

Här utnyttjas den potential som dataspel faktiskt erbjuder: du kan vara vem du vill, vad du vill, hur du vill. På Rainbow arcade får jag möjlighet att gå in i rollen som den lesbiska detektiven Tracker McDyke i det såvitt vi vet allra första queera dataspelet, Caper in the Castro (San Francisco, 1989).

Det hittades av en tillfällighet på en floppydisk i en flyttkartong hos kreatören C M Ralph medan utställningen i Berlin planerades.

Historiska pusselbitar packas varsamt upp och dammas av.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln