Driven kurs i rävspel och populism

Cecilia Djurberg om Brexit-filmen

Benedict Cumberbatch i Brexit – The uncivil war.

Den 29 mars infaller tvåårsdagen av att den brittiska regeringen ansökte om utträde ur EU – då brexit enligt planen ska verkställas. Men dramatiken är ännu inte över. Lagom inför omröstningen om utträdesavtal i parlamentet har HBO premiär för regissören Toby Haynes och manusförfattaren James Grahams film Brexit – The uncivil war. En thriller om rävspelet inför folkomröstningen 2016, med särskilt kritisk vinkel mot Vote Leave-kampanjen.

Benedict Cumberbatch gör huvudrollen som strategen Dominic Cummings, med uppkrupet hårfäste, cynisk attityd och skurkig blick för folkets svaga punkter. Båda sidor framstår dock som mer drivna av viljan att vinna än av det som verkligen står på spel.


Cummings säger själv att folkomröstningen är idiotisk och ser kampanjen som ett ”uppror mot etablissemanget”. Filmen funkar sålunda fint som en kurs i populism och demokratins utmaningar.

Vad är verklighet och vad är fiktion, undrar man såklart. Filmen är uttryckligen baserad på fakta och intervjuer med folk som var med, men etiketteras drama och laddas med pampig musik och suggestiv ljudläggning.

Hur användardata samlas in för att manipulera folk att köpa förenklade budskap via riktade Facebookannonser är inte automatiskt bra dramastoff, men beskrivs pedagogiskt och blir en viktig sensmoral. Omröstningsresultatet förklaras som en följd av en politik som inte uppmärksammat samhällets framdroppande missnöje och filmen slutar i ett rysligt ”To be continued...”

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.