Fejkade nyheter bekämpas inte med faktagranskning

Martin Aagård: Det är lätt att framstå som demokratins riddare genom att avslöja strunt

Peter Wolodarski, chefredaktör på DN, Fredric Karén publisher på SvD, Cilla Benkö, vd SR och Hanna Stjärne, vd SVT.

De två public service-bolagen SR och SVT inleder nu ett samarbete med Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet som ska avslöja falska nyheter under valrörelsen.

Granskningarna ska publiceras på en egen sajt och i sociala medier.

Valet av samarbetspartners är naturligtvis ingen slump – de måste vara trovärdiga nyhetsförmedlare. Och indirekt säger public service nu att morgontidningarna har högst trovärdighet i Sverige. Det kan inte bara tolkas som en lätt förolämpning mot oss andra utan borde rimligen stå i konflikt med kravet på public services oberoende från kommersiella aktörer.
Om projektet dessutom ska bli något annat än en sajt som skjuter mygg med interkontinentala missiler krävs mer än att man avslöjar twitterkonton som publicerar bilder från Aleppo 2016 och hävdar att de föreställer en svensk förort.

Det finns gott om uppenbara lögner och strunt på sociala medier som är så lätta att ”avslöja” att det inte krävs några större ansträngningar för att framstå som en riddare för demokratin. Men enligt en ny studie från Dartmouth university är det i grunden väldigt få som verkligen tror på fejkade nyheter – enligt en tidigare studie är siffran runt åtta procent.

Och de läser i alla fall inte faktagranskningssajter.

Desinformation och politisk propaganda bekämpas fortfarande bäst med bra, välgjord och påkostad journalistik som får stort genomslag, inte genom att punktmarkera skräp som flyter runt i sociala medier.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.