Imponerande duo albumdebuterar

Carr/Quennerstedt visar upp tveklös briljans och musikalisk mognad

Carr och Quennerstedt.

Vid 2011 års kammarmusikbiennal ”Ung & lovande” vann violinisten Elna Carr och pianisten Håkan Quennerstedt första pris.

Jag hörde dem vid den tiden på en konsert i ett så anspråksfullt verk som Beethovens Kreutzer-sonat och häpnade särskilt över mognaden och den suveräna auktoriteten i Elna Carrs violinspel.

Nu har den Malmö-baserade duon Carr Quennerstedt givit ut sin första cd (DCQCD01) och även här återkommer samma formidabla Beethoven-sonat – rimligen det bästa verk som någonsin skrivits för violin och piano. Mina intryck bekräftas, Carrs frasering är hela tiden självklar och rikt varierad, tonen härligt spänstig. Pianisten kan inte matcha henne helt på samma nivå men i den långa variationssatsen presterar han ett vackert motspel.

Beethoven kontrasteras med en av 1900-talets mest storslagna violinsonater, Prokofievs första. För att vara Prokofiev är det ett kärvt och strängt verk, där musiken ibland får samma ödsliga resning som i Sjostakovitjs sena kammarmusik.

Även i denna mycket annorlunda musik visar duon upp tveklös briljans och imponerande musikalisk mognad.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.