Nej, Athena, den här gubben kommer inte att hålla käft

Magnus Ringgren Att vara modernist är tydligen ett skällsord i den här världen

Gunnar Ekelöf (1907–1968)

Athena Farrokhzad ger en inblick i hur det kan gå till på en svensk skrivarkurs (Aftonbladet Kultur 19 aug). Vi får läsa vad som står på vita tavlan i en poesins grundcirkel.

”Att skriva är att bekräfta sitt vara i världen.”

Det låter Heidegger light, men Heidegger skulle ha problematiserat ”bekräfta” å det bestämdaste. ”Att skriva är att själv utforma begränsningarna så att de blir uthärdliga.” ”Att skriva är att inte vara rädd.”

I sitt sommarprogram använde Farrokhzad poesin som politiskt tillhygge. Här verkar den mera vara ett hjälpmedel för självförverkligande. Världen utanför jaget existerar inte i premisserna.

Den existentiella reklambyrån är i arbete. Allt är förtuggad ideologi. Det som ungdomarna i klassrummet kommer att skriva blir förutsägbart. De innesluts i ett redan färdigt poetiskt språk i stället för att börja söka ett eget, bortom auktoriteterna.

Jag sammanfattade poesins frihet i Ekelöfs boktitel Non serviam, jag vill inte tjäna (Aftonbladet Kultur 4 aug). Athena Farrokhzad avfärdar honom med att han visserligen var ”briljant”, men han är ju död och ”modernist” - tydligen ett skällsord i den här världen. Att hon själv och hennes poesimaskin vore omöjliga utan modernismen låtsas hon inte om.

Jag nämnde, med avsikt, två ryska poeter som milt sagt haft kontakt med den politiska verkligheten. Osip Mandelstam dog av 1900-talets kommunism, Anna Achmatova torkades nästan ut av den. Man får se upp med hur maktfullkomlig vänster (eller liberalism eller höger) behandlar sina konstnärer. Jag föredrar ett demokratiskt samhälle med respekt för konstens frihet, för människovärdet och yttrandefriheten.

Ett specialfall av inskränkningar i yttrandefriheten tycks gälla mig själv eftersom jag är en medelålders man och av just den anledningen måste ha fel i allt och borde hålla tyst. Det här är identitetspolitikens baksida; man måste ha korrekt identitet för att vara en riktig människa. Men gubben kommer inte att hålla käft.

Athena Farrokhzad tycks ha påbörjat nåt slags folkparksturné med en ”ocensurerad” version - censur var det aldrig fråga om, bara normal redigering för programformatet - av sitt sommarprogram. Föreställningen drog trehundra personer i ösregn i Malmö. Det kan inte ha varit poesin som drog utan politiken.

Det är snart val.

För sin tro kan man stå ut med lite regn

.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.