(Ras)ande dåligt av Starbucks!

Caféjätten inför politiksamtal med sina kunder

Sugen på en kopp kaffe till uppblåsta priser och en krystad diskussion om rasism? Då tillhör du den målgrupp Starbucks riktar sig till med sin kampanj Race ­Together, som lanserades förra veckan.

Budskapet har tryckts upp på klistermärken, affischer och skrivs över kaffemuggar som kafékedjans svar på de senaste månadernas händelser i Ferguson och New York. Men vad betyder det egent­ligen?

I ett pressmeddelande förklarade företaget att vd:n Howard Schulz samlat ”partners” (vilket är vad han officiellt kallar sina anställda) på företagets högkvarter för en timslång konversation om ras. Vad som sades där kan vi bara försöka föreställa oss, men enligt meddelandet kändes det så bra att han där­efter uppmanade alla sina anställda att hålla liknande ”konversationer med varandra och med företagets kunder”.

Det dröjde inte länge innan taggen #racetogether blev den mest hånade på Twitter.

”Trots allt som skiljer oss - vänster och höger, vita och svarta - kan vi alla enas om att Starbucks idé är korkad”, lyder en kommentar.

”Det enda som är värre än Starbucks är att tvingas diskutera känsliga kulturella frågor med främlingar på Starbucks”, skriver en annan.

Andra undrade om kafépersonalen får något extra betalt för att de förväntas sätta sig i den högst obekväma situationen att föra politiska samtal med kunderna. Några chefer fick sina konton så översvämmade av kritik och parodier, att de tvingats stänga dem.

Den 22 mars plockade före­taget så hastigt bort texten från kaffemuggarna, men enligt ett nytt pressmeddelande hoppas de att konversationerna fortsätter.

Statsvetenskapsprofessorn Adolph Reed menar i tidningen Salon att kampanjen trots allt säger något om hur rasism kommit att betraktas i en nyliberal tid: som en fråga om individuella, ­irrationella attityder som kan pratas bort och som saknar kopplingar till ekonomin och samhällets maktstrukturer.

Jag undrar varför inte Starbucks uppmuntrar sina anställda att diskutera minimilön, sjukförsäkring och anställningsvillkor? frågar han.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln