Du är störst - eller ingen alls

Spotify visar vägen för en musikindustri i kris

Första talaren på Way out west music conference, Jonathan Forster nordisk vd för Spotify, går upp på scenen till Motörheads Ace of Spades.

Egentligen har han redan där summerat det han kommer prata om den närmsta timmen. Musikstreamingtjänsten Spotify har i dag 10 miljoner betalande kunder, och de försöker hela tiden nå nya åldersgrupper och genrer. Genom statistikjakt kartlägger de sina lyssnare för att hitta nya målgrupper. Forster berättar hur de studerat vilken musik du lyssnar på som republikan i USA (Shania Twain). Sverige är i frontlinjen för musikstreaming men de har enligt Forster inte studerat lyssningsdemografin bland svenska väljare.

”Grow on the market” är ett återkommande mantra under Forsters tal och så är det. Är du inte störst är du ingen i en musikindustri skadeskjuten och traumatiserad av pirater. Där har Spotify kommit in som något av en räddare och Forster understryker hur Spotify skapades för att bekämpa illegal nedladdning. Men vad är det egentligen vi fått i stället?

Det är på sätt och vis väldigt passande att placera en konferens av den här typen på Way out west. Festivalarrangören Luger, i grunden ett bokningsbolag med ett helt dominerande artiststall, är i princip lika problematiska för musikindustrin som Bonnierförlagen är för bokbranschen.

I dag är de inte bara en kontakt mellan arrangör och artist, de arrangerar också några av de största festivalerna och har under det senaste decenniet konkurrerat ut flera andra aktörer. På många sätt är de ett tydligt exempel på hur svensk kultur är i skriande behov av reglering mot vertikal integration då vi ser en tydlig monopolisering. På gott och ont, Luger är en fantastisk arrangör, men samtidigt går livemusiken samma väg som streamingtjänsterna. Du är störst, eller ingen.

Musikindustrin går mot ett fåtal dominerande supertåg med plats för nästan alla som du som artist kan välja att hoppa på eller missa med risk för att helt lämnas kvar. Därför tvingas alla att samlas under corporate rock-parasollen. En hel bransch håller på att förvandlas till Phil Collins.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln