Slopa ”True Detective” men spara Jodie Foster

Ingen vill se en klichéartad skrikande vålnad i nattlinne

Jodie Foster som Liz Danvers i ”True Detective”.

”True Detective” är alltså tillbaka med en fjärde säsong och det är synd.

I ett avseende är återkomsten en stor händelse, eftersom säsongen påminner oss om hur mycket vi saknat Jodie Foster.

Foster spelade förvisso Bonnie Stoll i filmen ”Nyad” från förra året. Och hon har ploppat upp i en rad mindre eller större filmroller de senaste tio åren, samtliga lätta att glömma.

Men det här är skillnad, för rollen som Liz Danvers i ”True Detective” placerar henne på nytt i populärkulturens absoluta centrum. Mer än 25 år efter ”Kontakt”, 33 år efter ”När lammen tystnar” och 48 (!) år efter genombrottet i ”Taxi Driver”.

Jag hade nästan, men bara nästan, glömt bort vilken njutning det är att se Jodie Foster spela och hon gör det väldigt bra i ”True Detective”. En ny vår väntar henne, som en direkt konsekvens, så måste det vara.


Tyvärr är serien inte lika bra. Tidstypiskt slarvig med både manus och ihopsättning lider ”True Detective” svåra problem att knyta ihop alla lösa trådar. Hellre än att lita till ett fåtal fokuserade spår har serieskaparna valt vägen att överrumpla tittaren med så många olika infall att man förväntas sluta tänka kritiskt om vart och ett av dem. Det blir utdraget och otight. Och fult: en isgrotta, rätt viktig för historien, ser ut att höra hemma i en skolpjäs i en högstadieaula snarare än en påkostad (?) HBO-produktion. Lägg till tafatt spökeri, en klichéartad skrikande vålnad i nattlinne och en näve häxkonster när historien ändå inte går ihop.

Så sitter man där med en flopp framför sig.

Det övernaturliga och andliga är ett enkelt sätt för berättare att slippa tänka färdigt, en latmasklösning funktionell i en tid där många väljer att vara just sådär koko att de kittlas av mirakel, horoskop, religion och kristaller. Det må funka för folk privat men duger förstås inte för den som hoppas se en serie där planteringar får payoff, där manuset hänger samman.


Här finns sånt som skulle kunna vara spännande ingredienser: traditioner, urfolk, hävd och miljöförstöring. Men det används bara som ytlig rekvisita som syftar till att dölja berättelsens svagheter.

Så blir ”True Detective” som helhet en serie med en första lysande säsong, en andra genomusel säsong – och de tredje och fjärde svaga. Därmed borde den här antologiserien avslutas för gott, andelen kvalitetsminuter i relation till antalet avsnitt är helt enkelt för låg.

Det här lägger vi snabbt bakom oss. Men Jodie Foster måste vi behålla top of mind. Om så blir fallet var det ändå värt det.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.