Usel idé att flytta hela orkestern ut ur huset

Två förslag till renovering av Kungliga Operan – ett är mycket bättre

Helle Solberg, chef för Kungaliga Hovkapellet, och Fredrik Lindgren, vd vid Operan, vid måndagens presskonferens om den kommande renoveringen.

På operan är man van vid stora känslor på scenen – men även i den sammetsröda foajén kan de svalla, om än mer återhållet. När Operans ledning kallade till presskonferens om den kommande renoveringen så verkade vd Fredrik Lindgren och Hovkapellets chef Helle Solberg rätt förbannade.

Orsaken var den förstudie som Statens fastighetsverk (SFV) presenterade i dag, beställd av regeringen i somras till en kostnad av 90 miljoner kronor. Myndighetens huvudförslag innebär en totalrenovering av det fallfärdiga operahuset för 3,1 miljarder. Här ingår bland annat moderniserade system för teknik och klimat, tillgänglighetsanpassningar och att den så kallade Rotundan blir en permanent andrascen.


Men det innebär också att Operans orkester – Kungliga Hovkapellet, som om två år fyller 500 – skulle flytta ut från huset. Orkesterns repetitionslokal skulle permanent bli i Musikaliska kvarteret. Jag ska inte lägga ord i deras munnar men det var uppenbart att Lindgren och Solberg anser detta vara en fruktansvärt dålig idé.

Orkestern, påpekade Solberg, medverkar vid varje föreställning Operan ger. Musikaliska ligger visserligen bara sju minuters promenad bort men det skulle innebära dagliga transporter av instrument värda 30 miljoner kronor, som skulle behöva packas ner, packas upp och sen acklimatiseras. Cellor och kontrabasar skulle behöva transporteras i särskilt tempererade lastbilar, harpor och flyglar kan inte flyttas alls utan skulle behövas köpas in för att finnas i båda husen. ”En logistisk mardröm”, sa Lindgren. Det skulle dessutom påverka det konstnärliga arbetet, med sämre samarbete och kreativa processer som helt enkelt inte uppstår när man inte möts, sa Solberg. ”Vi kommer att bli en gästande orkester i vårt eget operahus.”

Du har ingen opera utan en orkester

Att inte skapa repetitionsutrymme för orkestern handlar om ytor det vill säga pengar men det låter också som att SFV inte tagit till sig hela uppdraget: ett operahus för den konstnärliga verksamhet som där bedrivs. Du har ingen opera utan en orkester.


Men SFV har också ett andra förslag till renovering, helt enkelt kallad ”alternativet”, och budskapet från Operans ledning var glasklart: regeringen måste välja ”alternativet”. I det skulle Hovkapellet hållas ihop med övrig konstnärlig verksamhet, andrascenen Rotundan bli lite större och balettsalarna för repetitioner fler. Prislappen är satt till 3,9 miljarder, alltså 800 miljoner mer än SFV:s huvudförslag. Det är inte småpengar men Lindgren och Solberg menade att i det långa loppet skulle skattebetalarna tjäna på den extra investeringen. Att betala hyra för två hus och sen dagliga instrumenttransporter är inte heller gratis.

Nej, hyran är sannerligen inte gratis. Med dagens hyresmodell för kulturverksamheter som Operan så faller det på verksamheten att ta hem renoveringskostnaden – exemplet Nationalmuseum förskräcker, där efter en omfattande renovering nästan hälften av det årliga anslaget 2022 gick tillbaka till SFV i form av hyra. I Operans fall skulle det, enligt Fredrik Lindgren, betyda att dagens årshyra skulle stiga 10–15 gånger om. Dock tycks det finnas en politisk insikt om orimligheten i detta, och hela hyresmodellen ska utredas.


Nu ligger renoveringsförslagen på regeringens bord. SFV hoppas på ett besked före sommaren och Lindgren säger sig se fram emot ”en tät och nära dialog med Kulturdepartementet”. Operahuset kommer att stängas den 1 juli 2026 och renoveringen beräknas ta fem år. Under den tiden kommer själva verksamheten att flyttas ut – men hur och var är ännu inte klart.

Café Bambino: Kriget i Gaza och vad medierna missar

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.