Linderborg: Bonnier upplöser sitt imperium

Styckningen av bolaget visar att allt är till salu

Vill man vara drastisk kan man jämföra styckningen av Bonnierkoncernen med det Brittiska imperiets upplösning. En hegemonisk gigant som släpper kontrollen över dotterbolagen, som pressas att klara sig själva.

Carl-Johan Bonnier, ordförande, säger att delar av verksamheten kan säljas eller börsnoteras. Allt är till salu.

"Man ska inte räkna med att det finns en mamma som man hela tiden kan ropa på i olika lägen", säger avgående VD:n Tomas Franzén till Dagens industri. Det behövs ingen utbildning i kremlologi för att fatta att Franzén riktar sig mot Thomas Mattsson, som rimligtvis inte längre kan skriva smöriga krönikor om och för nu framlidne Jeanette Bonnier. Nostalgin ska ut, säger de.


Bonniers har 8,8 miljarder i skulder samtidigt som dynastin på nuvarande 90 familjemedlemmar fortsatt kräver sitt apanage. Det är därför Bonniers gjort sig av med värphönorna Sf och TV4.

Albert Bonniers äger i stort sett den svenska bokmarknaden. Under Daniel Sandströms egenmäktiga ledning har förlaget förlorat några av sina främsta förläggare. Den avancerade litteraturen fasas ut, allt anpassas till ljudboksformat. Det finns inte längre ekonomiskt utrymme för filantropi och kulturgärningar – just det som hela Bonnierromantiken handlar om.

Med partipressens död och den dogmatiska marknadsliberalismens totala seger över alla politiska viljeyttringar har Bonniers inte heller längre behov av en medieapparat om försöker styra makten över tanken. Sverigedemokraternas inflytande över den offentliga debatten tycker de med säkerhet rejält illa om, men kapitalismen som system är inte hotat för att Jimmie Åkesson leder landets näst största parti – tvärtom.


I den meningen kan man tolka det här som ytterligare ett exempel på postpolitiken; om stora värden verkligen stod på spel, skulle fler rikingar satsa på medier.

Bonniers säger nästan rakt ut att man i första hand vill bli ett fastighetsbolag. Vad som händer med tidningarna när de utan engagerade ägare och ensamma ska styra sin farkost på mörka vatten är svårt att sia om.

Marknadsettorna Dagens Nyheter och Dagens industri kommer säkert att överleva. Men vad händer med de andra? Med Expressen, som dopar sina upplagesiffror med svindyr, köpt trafik och som har en tv-satsning som räknar massor med anställda?

Google och Facebook tar 90 procent av alla nya annonspengar. De plockar i sig varenda krona som annars skulle gå till journalistik. Snart finns det bara public service kvar.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.