Så näckas ett högdjur

Råsop måttas mot Dominique Strauss-Kahn i filmen Welcome to New York

Gérard Depardieu (mitten) som en illa maskerad Dominique Strauss-Kahn på backanal i ”Welcome to New York”.

FILM Hur fäller man ett högdjur? Abel Ferrara väljer råsopen framför bakhållet i Welcome to New York, en inte ens hjälpligt maskerad film om Dominique Strauss-Kahn. Den numera före detta IMF-chefen har visserligen döpts om till Devereaux, men trots förtexternas försäkran om att filmen är fiktion råder det inga tvivel om vem det handlar om. Det tycker inte heller DSK själv, som i dagarna har bett sina advokater att stämma Ferrara för förtal.

Welcome to New York tar med oss bakom kulisserna på skandalen år 2011, när den mäktige fransmannen anklagades för att ha förgripit sig på en hotellstäderska. Det är ingen vacker historia, men Ferrara brukar å andra sidan inte sky slisket. Den amerikanske regissören har inte synts till på svenska biografer sedan 1993, men den som minns Harvey Keitel i Den korrumperade snuten vet att han fångat sexmissbrukande män på film förut.

Den första halvtimmen i Welcome to New York är en veritabel backanal med vin, kvinnor och glass. Det låter kanske inte mer uppseendeväckande än ett genomsnittligt Game of thrones-avsnitt, men i stället för att kittla är Ferrara ute efter att väcka avsmak. Gérard Depardieu använder hela sin kroppstyngd när han grymtar, frustar och stönar.

Det är minst sagt utmattande att titta på, men bygger upp till filmens andra halva, när Devereaux ska kläs av – bokstavligen. Scenen när han under stora ansträngningar tvingas näcka i häktet är möjligen årets övertydligaste, men det är lätt att känna jaktlycka när man hör högdjurets sista suck.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.