Keith Jarrett jazzar med Bachs flätade stämmor

Släpper ny dubbel-CD med sonater av barockmästaren

Keith Jarrett, en mästare på Bach - också.

MUSIK Kontrapunkt är ett torrt musikteoretiskt begrepp, som betyder stämflätning. Ingen har varit så besatt av kontrapunkt som Johann Sebastian Bach, han kunde inte låta bli att fläta stämmor också när han var som mest avspänd och underhållande.

Hans sex sonater för violin och cembalo (piano) är inte så kända som de sex sonaterna för soloviolin, och här fullkomligt frossar han i rolig kontrapunkt. Pianot drar iväg med sin stämma åt ett håll, violinen åt ett helt annat, ibland möts de, säger god dag åt varandra och drar sedan iväg åt skilda håll igen. Ändå samklingar de fullkomligt perfekt hela tiden. Alla musiker och musikstudenter efter Bach har kämpat med att förstå hur Bach bar sig åt och försökt göra efter honom, men resultatet när andra försöker blir bara snustorrt.

Jazzlegendaren Keith Jarrett, som redan tidigare visat att han är en mästare också på Bach, har nu spelat in de här sex sonaterna tillsammans med violinisten Michelle Makarski på en dubbel-cd (ECM/Naxos). De spelar båda helt lysande, även om man hör att Jarrett är den starkare personligheten.

Det är hur roligt som helst att lyssna på hur de energiskt flyr från varandra, samtidigt som de i varje takt håller obrottsligt samman.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.