Med elegant tajming

Timbro vet att göra sig impopulära

Fredrik Segerfeldt

Alla kriser kan utnyttjas. När folk är förvirrade och rädda lyssnar de mer villigt på idéer de annars skulle avfärda. Den som har en färdig plan – hur dum den än är – kan vinna kampen om framtiden. Det är grundtanken i det som kallas chockdoktrinen.

Det ligger säkert en del i det.

Men man måste ändå nästan beundra det politiska självmord som näringslivets tankesmedja Timbro nu begår. Det är så elegant utstuderat i sin katastrofala tajming.

Korna står redo för nödslakt, åkrar och gräsmattor gulnar, brunnarna sinar och skogarna står i brand. Den politiska diskussionen handlar om hur samhällets krisförmåga försvagats, om hur brandmännen flyr yrket, hur den gemensamma sektorn rustats ner, och hur klimatförändringarna drabbar även oss.

Privatisera vattnet! utropar då Fredrik Segerfeldt i tankesmedjans egen tidning (15 juli). Om folk tvingades pröjsa, skulle slöseriet upphöra, tänker han sig.

Nå, den vägen har ju provats. Prishöjningar på flera hundra -procent på några år är till exempel inte ovanligt i afrikanska länder.

Några dagar senare slår han till igen med en debattartikel i Expressen (20 juli): låt de svenska bönderna gå under! Ta ifrån dem alla bidrag och slå ut dem från marknaden. Livsmedel kan vi alltid importera.

Detta skrivs fyra dagar efter att Lantmännen prognosticerat den sämsta skörden sedan 1992.

Jojo, det är till att göra sig populär.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln