Gömmer sig som kvinna

Ulrika Stahre om Chloé Cruchaudets seriealbum Lånat kön

Publicerad 2019-02-21

Ur seriealbumet Lånat kön av Chloé Cruchaudet

SERIER I utflytande, drömska serierutor berättar Chloé Cruchaudet historien om mannen som deserterar från första världskrigets skyttegravshelvete, återvänder till sin fru Louise och gömmer sig utklädd till kvinna.

Lånat kön (övers. Horst Schröder, Epix förlag) är en ganska grym skildring – både kriget, det krisande äktenskapet och den ständiga fattigdomen är realiteter som i någon mån tar mer plats än transtemat – men teckningens ofta humoristiska ton tar loven av allvaret.


Huvudpersonen Paul dras mer och mer in i sin kvinnliga gestalt, det som började som en kul grej, en kreativ idé för att undkomma straff blir mer och mer hans identitet. Han hittar undangömda sexuella minoriteter, flirtar med både kvinnor och män, cruisar i Boulogneskogen och försöker leva som kvinna men hemma också som man.

När Paul tio år efter kriget inte längre behöver gömma sig, har den kvinnliga identiteten tagit sin plats i honom och fortsättningen blir, i det franska tjugotalet, mörk.


Lånat kön bygger på ett sant levnadsöde, som skildrats av de två historikerna Danièle Voldman och Fabrice Virgili i La garçonne et l’assassin. Visst är det storslaget på sitt eget sorgliga sätt. Men det som dröjer sig kvar efter läsning är vardagslivets knegande och knogande, samt tecknarstilens humor och fantasifullhet. Det är en berättelse som lever, visuellt.

Bokrecensioner

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln