Petter med andra ord

Uppdaterad 2016-10-17 | Publicerad 2016-10-11

Björn Barr läser ett litterärt mixtape

BOKRECENSION. Om rapparen Petter Alexis Askergren vore ett uttryck, skulle det sannolikt vara ”håll käften”. På hans restauranger säljs ”håll käften-burgare” i sex olika varianter och nya plattan spelades in i Benny Anderssons ”håll käften-studio” på Skeppsholmen i Stockholm (som han själv formulerade det i SR-programmet PP3 häromveckan).

Jag vet inte exakt vad Petter läser in i sitt hemmasnickrade förstärkningsord, men jag föreställer mig att det rör sig om ett idealtillstånd någonstans mellan ”inga konstigheter” och ”riktigt jävla bra”.

Boken Remix befinner sig dock i gränslandet för ett sådant epitet.

I uppföljaren till den hyllade folkbildningsinsatsen 16 rader fortsätter Petter att med hiphopen som kofot baxa upp dörren till läslustens innersta rum. I förra vändan dekonstruerade han sina egna texter och visade vilka författare som hade inspirerat honom. Här låter han i stället 20 skribenter, journalister och konstnärer tolka några av hans mest kända låtar. Ett litterärt mixtape, om man så vill. Och precis som med en rykande färsk spellista stannar några spår kvar långt efter det att musiken tystnat:

I Sanna Hartnors händer förvandlas den självreflekterande och nerviga Mitt sjätte sinne till en fullfjädrad foliehattsdikt. Rader som ”dom som bestämmer / över bröstvårtor / och kineser / kommer klara sig / vi andra / not so much” paras med konspirationer om böjda gurkor och Nasas numerologer i en skrattspegel över vår faktaresistenta samtid.

Kristofer Folkhammar smyger in citat av storheter som Anne Carson och Willy Kyrklund i sin version av Du vet att jag gråter och skapar på så sätt ytterligare lager att tränga igenom. Det är också i den här sorgesången över förlorad kärlek som ambitionen med Remix verkligen kommer till sin rätt. Språket som färdas till synes obehindrat mellan genrer och tidsåldrar, knådas och omformas till något nytt. Stöld är det först om man blir påkommen, och knappt ens då. En skrivande hustler vet värdet av att låta idolerna skymta fram mellan raderna.

Mindre inspirerande tolkningar förekommer också. Sofie Sarenbrandt bjuder förvisso på en oväntad twist i Natt & dag men försöket att konstruera en thriller utifrån originalets rader framstår som lite väl krystat.

Och vi får be till högre makter att Lo Kauppi aldrig framför Goda dagars magi live. Att rimma ”du tar bort mig ur histori-än” med ”bror, tror du är stor län” visar med all önskvärd tydlighet varför svensk hiphop har så få 46-åriga debutanter.

Men det där är bara randanmärkningar. Förhoppningsvis kommer de barn och unga som får den här boken, oavsett om det blir i form av en julklapp eller, troligare, som en sönderkopierad stencil på svensklektionen, att hitta egna favoriter.

Eller så skriver de helt enkelt något bättre själva. I bokens sista remix gör niondeklassarna Albin, Ida och Johannes från Alviksskolan i Stockholm varsin version av Mina galenskaper.

”Jag hör dina galenskaper och säger att det är min tur nu”, skriver Ida till Petter.

Det är ett håll käften-löfte hon gärna får hålla.

Björn Barr

Eftersom medarbetare hos Aftonbladet Kultur medverkar i boken, recenseras den av Björn Barr, Expressen.

Bokrecensioner

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.