Vad har du bakom ryggen Alfons?

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-08-05

Är hon i tvättstugan? På sjukhus? Död?

Någon mamma har aldrig synts till i Gunilla Bergströms böcker om Alfons Åberg och hans pappa. Vad skulle hända om hon plötsligt dök upp?

Det kommer inte att ske, menar Bergström. Alla läsare har säkert sin egen förklaring till mammans frånvaro, tror hon, och menar att det är viktigt att det får vara så.

Detta i en dokumentär som visas i anslutning till Bakom ryggen på Alfons Åberg, en utställning med originalillustrationer ur Alfons-böckerna och andra av Bergströms teckningar, bland annat från böckerna om Bill och Bolla och från Västafrika där Bergström är bosatt vintertid.

Alfonsläsare kommer att finna många av bilderna förvånande tredimensionella. Rosetter och tygstycken (ur Bara knyt, Alfons) har limmats fast i bilderna, liksom faner och knöligt omslags papper (ur Vad sa pappa Åberg?). Bokhyllor, tavlor och en hel del annan interiör förefaller saxad ur Allt i Hemmet eller Ikea-katalogen, och collagetekniken framträder på ett helt annat sätt än i böckerna.

En sådan balans det är i uppslagen, mellan bild och text, men också mellan de olika bildelementen. Alfons litenhet har samma tyngd som spökets kuslighet, (Vem spökar, Alfons Åberg), pappans piprök strävar alltid ut mot ena hörnet, som för att förankra bilden. Detta gäller också de mer abstrakta pastellerna från Västafrika, där diagonaler korsar och väger upp varandra. Det är stjälkar, molnstråk, blommor, varma och kalla färger, kanske inte stor konst men trevligt att titta på.

Konst

Petter Lindgren