Skuldtyngt i en grym värld

Barbro Westling ser Sara Granérs dockteater ”En idiot ibland oss”

Publicerad 2019-03-08

Ur Sara Granérs ”En idiot ibland oss” på Malmö dockteater.

Man borde inte ha rökt en cigarett, man borde ha fyllt i sin deklaration. Man borde inte ätit chips, utan quinoa. I största allmänhet borde man ha ”varit bättre”.

Sara Granér uppgraderar i En idiot ibland oss skuld och skam till samhällelig nivå och individens problem framstår drypande lakoniskt. Hennes välbekanta seriefigurer surrar runt med uppspärrade ögon och vevande armar.

Malmö dockteaters vridscen (!) snurrar runt till uppräkning av hur normalt allting är. Kaffeautomaten, mobiltelefonen, porslinet bakom köksluckorna. Det är i nästa kil av scenen, i naturen, som det andra finns, det som är så bra att skylla på. Tills det där hundhuvudet plötsligt ligger hemma i det egna köket.


Som alltid på Malmö dockteater är det upplevelsen av det materiella som kommer först. De handgjorda scenerna i papier maché av apotek, polisstation, stadsmiljö, pub och fängelse är både igenkännbara till detaljen och något surrealistiskt mer. En träffande bild av individens fäktningar i det nät som är så mycket större.

Sara Granér läser med tydlighet och röstförvrängare sin fyndiga text och gör även informativa utvikningar kring vad till exempel uttrycket ”innerst inne” motsvaras av i människokroppen. Petter Herbertssons ödesbundna och sorgsna musikspår spär på det olycksbådande.

Men texten står liksom för sig själv, gör ett slags motstånd medan scenerna knakar fram, står still och blinkar. Solidariteten med den särskilda stämningen av ensamhet går dock igen, också i denna föreställning på Malmö dockteater.

Teater

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln