Teater med extra allt

Publicerad 2013-04-15

”Flickan från fiskfärsfabriken” en tramstrevlig men utdragen musikalisk noir-pastisch

Lena B Eriksson i ”Flickan från fiskfärsfabriken.

Om du tar extra allt och brer ett tjockt lager smör ovanpå. Om varenda liten yttepytterolig association som väcks i din hjärna när du börjar fundera över ett ämne att göra scenshow av får lov att segla rakt in i den färdiga texten och ges liv på scen. Ja, då kan du nog tänkas landa någonstans i närheten av Lars Göran Perssons multimaxföreställning Flickan från fiskfärsfabriken.

Det är en musikal. Det är en film noir-pastisch. Det är en politisk pamflett med udden riktad mot … eh … fiskindustrin, fondsamhället och den allmänna hänsynslöshetens allt snabbare utbredning, tror jag.

Det är en nostalgitripp till det snygga 1950-talet, det är en uppskruvad lek med scenkonstens alla förhöjda uttryck, det är referensfest så mättad att den riskerar stuka ögonlocken för alla blinkningar till filmer, låtar, klassiska dramatiska texter, tv-serier. Det är en jäkla soppa.

Men är det bra då? Tja. Den udda sorts genialitet som kan uppstå ur den allra spretigaste måttlösheten infinner sig inte här. I stället är denna historia om fiskfärsfabriksflickan och hennes sexiga geni till syster, om pölsafabrikantens förtryckte son och bittra hustru, en sorts gapig barnteater för vuxna.

Men trots att det emellanåt är rakt av tramsigt, trots att många av de flitigt förekommande musiknumren inte svänger som de borde, trots att ordskämten matas på i en takt som nöter skavsår i öronen, så är det rätt trivsamt i detta brokiga sällskap. Lars Göran Persson som son och detektiv gör roliga grimaser alldeles för ofta, men den tryckvåg av energi som den mannen utstrålar bär rätt långt. Lena B Eriksson levererar både som olycklig fabriksflicka och som femme fatale med Einsteins hjärna. Kajsa Reingardts hämndlystna kötthandlarhustru och Ann-Sofie Rase som hennes lika förtryckta och illvilliga dotter är båda förtjusande. Ulf Eklunds skånske slaktare har något mörkt, på djupet obehagligt innanför sin komiskt ryckande mustasch. Ensemblen bär med värdighet nästan tre timmar blandade skojigheter, som publik önskar jag mig en tjock, svart penna att stryka bort åtminstone en timme svammel med. Men inser samtidigt att utan detta gränslösa svällande hade något unikt Lars Göran Perssonskt gått förlorat.

Teater

» Flickan från fiskfärsfabriken

Manus och regi: Lars Göran Persson

Scenografi: Richard Andersson

I rollerna: Lena B Eriksson, Ulf Eklund, Kajsa Reingardt, Ann-Sofie Rase, m fl

Scen: Stockholms stadsteater, Lilla scenen

Speltid: 2 tim 50 min

Teater

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.