…och fel pjäs på Dramaten

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-03-02

”Security” på Elverket

Lena Endre och Magnus Roosmann i ”Security” på Dramaten.

Under applådtacket efter lördagens urpremiär på Elverkets Security trampar regissören Richard Hobert ner i ett hål i scenografin. Händelsen har visst symbolvärde. Hobert är inte den ende som trampar snett. Detta är ingen stor kväll för vare sig Dramatens dramaturgiat, eller för Elverkets konstnärliga ledning. Hoberts text är ett sannskyldigt flöde av abstraktioner och iscensättningen med sina långa pauser och menande blickar präglas av en så naiv teatralitet att den bitvis blir ren amatörteater.

Att regissören inte kan orientera sig i det anslående scenbygget förvånar inte. Mordet som står centralt i berättelsen och som de inblandade ständigt återkommer till utspelade sig på en balkong som återfinns på minst tre platser i den anslående scenografin: frontalt på bottenvåningen, i fonden och på övre däck.

Security har hårdlanserats som en politisk thriller och visserligen bygger texten på den konfliktmodell som kallas ’’fångarnas dilemma’’, där valet står mellan att ljuga eller tala sanning, stödja eller ange varandra. Bäst brukar det gå för den som håller sig till sanningen.

Här används konfliktmodellen till elementär, dramaturgisk fingerövning. Visserligen hör man då och då dånet från något fiktivt torgmöte där utanför. Men politiska teman som kan engagera saknas. På scenen handlar det om maken som misshandlade hustrun och hur det egentligen gick till när han föll från den omtalade balkongen.

Magnus Roosmann spelar Jan, revolutionär av något slag men framför allt älskare, beredd att vittna falskt för att rädda sin älskade. Men då träder Lars Amble in som Ordföranden, inte för något politiskt parti, utan för en finare bostadsrättsförening och med mandat att låta änkan bo kvar i etagevåningen mot viss ersättning.

Lena Endre är Eva, otrogen hustru, änka och mördare. Hon är vacker, känslig och har en klar scenisk auktoritet. Ändå är det upprörande att hon används till att bära upp sin makes amatörmässiga alster. Dramatens ledning har ett ansvar när en betydande skådespelerska missbrukas så som Lena Endre här.

Tove Ellefsen Lysander

Teater

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.