Din H&M-tröja är sydd till slavlöner

SOM PÅ 1800-TALET I Aftonbladet TV:s nya satsning ”Sweatshop” åker modebloggana Sarah Tjulander och Lisa Tellbe till Phnom Penh i Kambodja för att jobba som textilarbetare. De möter kvinnor som syr kläder som säljs på H&M – och chockas av en värld som skulle platsa i Europas 1800-tal.

På måndag börjar World recycle week och klädjätten H&M har som mål att ­samla in 1 000 ton kläder till återvinning. Den brittiska artisten M.I.A har skrivit en speciell låt och musikvideon är inspelad i Dakar, Barcelona, Reykjavik och Los Angeles.

– Hon brukar inte göra några kommersiella samarbeten, och hon har ett väldigt stort intresse för att hon ska kunna stå för det hon gör, säger Anna Qvennerstedt på svenska reklambyrån Forsman & Bodenfors som har jobbar med kampanjen, till tidningen Resumé.

H&M har lagt stora resurser på att framställa sig som ett schyst företag som tar ansvar för människor och miljö. ”CSR” kallas det på fikonspråk, en förkortning för ”Företags sociala ansvar”.

Men alltihop är en kuliss.

Tjänar sju kronor i timmen

I går kunde Aftonbladet berätta om ­Vina, 26, som arbetar upp till tolv timmar om dagen för att sy den tröja du kan ­köpa på H&M. För en lön på sju kronor i timmen.

I fjol av H&M:s vinst ofattbara 27 miljarder kronor.

Vina är inte ensam. I Kambodja där hon arbetar är den svenska klädjätten den största uppköparen av textilprodukter.

Aftonbladets ledarsida hade för ett par år sedan möjlighet att träffa unga textilarbetare i samma situation i grannlandet Burma. De hade just bildat sin första fackförening.

Hänsynslösa företag

En av de saker som både svenska diplomater och företrädare för näringslivet berättade vid besöket var hur viktigt det är att just svenska företag etablerar sig där eftersom de håller mycket högre standard för arbetare.

Men är det verkligen så? Eller beter sig svenska företag lika svinaktigt som alla andra?

Aftonbladet TV sänder just nu serien ”Sweatshop” där två modebloggare, ­Sarah Tjulander och Lisa Tellbe, åker ner till Phnom Penh i Kambodja för att ­jobba som textilarbetare. De möter en värld som skulle platsa i Europas 1800-tal med fattigdom, utsugning och en enorm maktlöshet i händerna på hänsynslösa textilföretag.

Livet bakom de färgglada kulisser H&M målar upp i sin reklam är ensamt, fattigt, otrevligt, brutalt och kort. Medellivslängden är 66 år för kvinnor och 61 för män.

Trakasserar facket

Enligt Union to union som organiserar LO:s, TCO:s och Saco:s världsfackliga ­arbete finns ungefär 700 000 textilarbetare i Kambodja. Fackliga företrädare ­trakasseras och förföljs.

När fackföreningar 2012 kallade till en tribunal för att ställa multinationella klädföretag i Kambodja till svars för de odrägliga förhållanden som rådde i fabrikerna vägrade H&M att komma.

Men musikvideon med M.I.A blev lyckad. Och på måndag börjar World ­recycle week.