Försäkringskassan måste bli mänsklig

Som ledarskribent får man ofta läsarbrev. Sedan en tid har allt fler varit från enskilda som förlorat sin sjukpenning trots att de inte kan arbeta eller blivit illa behandlade av Försäkringskassan.

Någonting verkar ha gått sönder på myndigheten. Om empatin tagit slut eller reglerna tolkas mer restriktivt är svårt att veta. Men människor far uppenbarligen illa – och upplever att ingen lyssnar på dem.

I går kom kritik som är svårare för politikerna att vifta bort.

Arbetsförmedlingen har tröttnat på att försöka förmedla jobb till människor som av olika skäl inte kan arbeta.

– Är man sjuk ska man få sjukpenning ifrån Försäkringskassan, säger Maria Kindahl på Arbetsförmedlingen till Sveriges Radio.

"Normalt förekommande jobb"

Försäkringskassan verkar inte hålla med. De prövar människors arbetsförmåga mot fiktiva arbetstillfällen kallade "normalt förekommande jobb". Om de bedömer att någon klarar ett "normalt förekommande jobb" får man inga pengar även om man är sjuk.

Det hela är en papperskonstruktion, själva arbetstillfällena existerar inte, och det som händer i praktiken är att människor inte får det skyddsnät de har rätt till. Och det blir snabbt värre.

Enligt Sveriges Radio har antalet som går direkt från att vara sjukskrivna till att söka arbete ökat med 389 procent sedan 2014.

Stupstocken

Maria Kindahl jämför situationen nu med då den borgerliga regeringen införde stupstocken i sjukförsäkringen.

– 2010 såg vi att många människor kom till oss och hade en betydande ohälsa och man kom inte under ordnade former. Och i dag ser vi en liknande utveckling. Det är oerhört allvarligt för den enskilde, säger hon.

Detta håller inte.

Det sociala skyddsnätet måste finnas för de människor som behöver det. Försäkringskassan behöver omgående repareras.