Volvo tar ansvar när Sverige rasar samman

”Vi måste sluta prata om flyktingkrisen”

Volvo Cars har startat ett lärlingsprogram för nyanlända. Hittills har 40 personer rekryterats den vägen.

För ett par år sedan gjorde Volvo en rad uppmärksammade reklamfilmer. Under slogan ”Made by Sweden” syntes bilmärket med stjärnor som Zlatan Ibrahimovic, Swedish House Mafia och Robyn. Men det var filmen om hur människor med olika bakgrunder gick upp för att arbeta på Volvo-fabrikerna i Göteborg som fick störst genomslag.

Människor delade reklamfilmen i sina flöden. Det stack ut att ett storföretag 2019 vågade stå upp och säga att Sverige är mångkulturellt och att mångkultur är bra. Tillsammans gör vi Sverige lite bättre. För det var ju ingen annan i samhällsdebatten som hade det budskapet.

Startat lärlingsprogram

Nu för tiden är ”Made by Sweden” skrotat. Men filosofin som Volvo förmedlade då lever kvar än idag. Det visar ett hoppfullt reportage i Göteborgs-Posten.

Pontus Berger jobbar på Volvo Cars HR-avdelning och hade länge funderat på varför det måste ta så lång tid för nyanlända att komma i arbete. Han kände till systemet med lärlingar som varit framgångsrikt i Tyskland.

Sagt och gjort. 2020 togs det fram ett program fram där deltagarna fick kombinera studier med jobb i produktionen. Sedan dess har 40 personer fått en anställning den vägen.

”Alla behövs”

– Vi måste sluta prata om flyktingkrisen. När vi tittar på de rekryteringsbehov som finns framöver, i Torslandafabriken, den nya batterifabriken och hos våra kompisar på AB Volvo så har vi inte råd att grupper står vid sidan om. Alla behövs, säger Pontus Berger.

Selma Kaidi, från Algeriet, är en av dem som fått jobb via lärlingsprogrammet. Hon hade fått höra att det inte gick att få jobb i Sverige om hon bär hijab, en huvudduk. Men på Volvo var slöjan inget problem.

– Ingen på Volvo har sagt något. Ingen diskriminering. Alla respekterar varandra, säger hon till Göteborgs-Posten.

Den svenska regeringen skulle kunna visa samma handlingskraft – och respekt för människors olikheter. Istället har man aktivt valt att tala om invandring som ett problem.

Missmatch på arbetsmarknaden

Enligt en aktuell enkät av Svenskt Näringsliv misslyckas var fjärde rekrytering. Det vanligaste skälet till att rekryteringar misslyckas är bristen på personer med rätt yrkeserfarenhet. Där måste politiken träda in och erbjuda bättre utbildning så att människor kan anställas.

Företag kan inspireras av Volvo Cars. Deras lärslingsprogram har inte bara varit framgångsrikt för företaget som står starkt, trots lågkonjunkturen. Det har också gett många nyanlända en chans att bygga sina liv här i Sverige.

En anställning leder till mening och gemenskap. Men också så att man betalar skatt och kanske till och med kan skaffa villa, vovve och en Volvo. Tänk om Ulf kristerssons regering kunde förmedla ett lika positivt budskap: alla behövs i Sverige. Men viljan verkar sorgligt nog saknas.

Följ ämnen i artikeln