Kineserna vill köpa Volvos kompetens

Fordonstillverkarens Geelys ordförande Li Shufu i samband med köpet av Volvo Cars 2010.

Det kinesiska bilföretaget Geely äger redan Volvo Cars som tillverkar Volvos personbilar. Nu blir bolaget också storägare i AB Volvo, som bland annat bygger lastbilar och anläggningsmaskiner.

I går meddelade Christer Gardell att hans riskkapitalbolag Cevian säljer hela sitt innehav till det kinesiska bolaget. Geely blir i ett slag en av AB Volvos största ägare.

Möjligen ska jätteaffären ses som ett tecken på att cirkeln är på väg att slutas. En av de nya ägarnas förtjänster sägs vara Geelys kompetens när det gäller elektrifiering och självkörande bilar.

Kompetensen finns

Mycket av den kompetensen finns hos Volvo Cars, som AB Volvo sålde 1999. I bästa fall kan ett delvis gemensamt ägande bidra till att stärka båda Volvos delar.

För Volvo Cars har Geely varit en bra ägare, inte minst i jämförelse med den tidigare ägaren amerikanska Ford. För AB Volvo betyder affären att en industriell ägare ersätter ett riskkapitalbolag. Det kan knappast vara dåligt, även om det fortfarande är oklart vad Geely hoppas få ut av affären.

Gardell konstaterar att Cevian tjänat 20 miljarder på sitt innehav i Volvo. Det är bara att gratulera investerarna, men arbetet med att driva utvecklingen av Volvo vidare på en transportmarknad som måste förändras i grunden kräver sannolikt ett annat perspektiv.

Det handlar om Kina

Ändå handlar rubrikerna i dag om Kina. Affären innebär att ytterligare en del av makten över det vi uppfattar som svensk industri hamnar utanför landets gränser.

Det har betydelse, så mycket vet vi.

Å andra sidan understryker kanske Geelys köp av aktier i AB Volvo något annat. Den svenska industrins styrka, och det enda som långsiktigt kan trygga jobben i vårt land, är kompetens, effektivitet och förmåga till utveckling.

Det är uppenbarligen egenskaper som Geely och företagets grundare Li Shufu tycker är värda att betala för.

Följ ämnen i artikeln