ÅSIKT

Sätt ingen grön gloria på elscooterns styre

Elsparkcyklar kan öka utsläppen

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: Johan Nilsson/TT
Elscooter liggande vid ett cykelställ utanför Triangeln i Malmö.

Nämen, dra mig baklänges på en liten vagn, elscootrarna gör inte den klimatnytta de utmålats ha. Det är bara när de ersätter en bilresa – och knappt ens då – som de gör någon nytta för klimatet. Vem hade kunnat ana.
Okej, för att dra ner sarkasmen några snäpp. Elsparkcyklarna har sedan de fullkomligt exploderade i användning i storstäderna blivit föremål för massiv kritik.

Användarna slänger ifrån sig dem överallt, till och med på övergångsställen och på ledstråk där blinda lättare ska kunna ta sig fram, vilket Förbundet Sveriges Dövblinda larmade om i veckan. De svischar fram i trafiken, kommer farande ljudlöst och i hög hastighet, vilket fått många att efterlysa strängare regler för fordonen. Olyckorna ökar kraftigt (jag skrev för ett år sedan om cyklisternas framfart i trafiken. Jag vill passa på att be alla cyklister om ursäkt. Det fanns då okända grader i helvetet att vara fotgängare i en storstad).

Men trots oredan har elsparkcyklarna hela tiden framhållits som ett grönt, klimatvänligt alternativ. Nu visar Ekots granskning att det snarare är tvärtom.

Elscootrarna slits ut, nya tillverkas i Kina.

Enligt flera nyligen publicerade studier är det i stort sett bara när en bilresa ersätts som elsparkturen blir en miljövinst. Men när Ekot frågat 100 elsparkcykelåkare är det bara 2 av 100 som åker elsparkcykel istället för bil. Hade inte elsparkcykeln funnits att tillgå så hade de åkt buss eller tunnelbana, eller tagit sig från punkt A till punkt B till fots. Intervjupersonerna har orsakat 10 gånger så stora utsläpp som om de valt det alternativa transportsättet.

Elsparkcyklar ger upphov till utsläpp på 125 gram koldioxid per kilometer, ungefär hälften av utsläppen från en normalstor bil, visar en färsk studie från North Carolina State University. Utsläppen sker när man samlar in elscootrarna för laddning, under deras korta livslängd på gatan. De slits ut, nya tillverkas i Kina. Landet vars industriutsläpp vi i Sverige älskar att peka finger på, men dagligen nyttjar de billiga frukterna av.

Företaget Voi, som dominerar den svenska marknaden, säger till Ekot att de tittar på nya metoder för laddningsinsamling och mer hållbara fordon. Men här och nu har vi en slit- och slängmarknad med grön fernissa. Det går att dra paralleller till flygens klimatkompensation, som i Dagen Nyheters omfattande granskning visat sig vara en grön fasad av klimatnytta.

Det bara understryker en redan välkänd sanning: den fria marknaden kommer inte att rädda oss ur klimatkrisen. Det krävs betydligt mer.
Storstadsfenomenet elsparkcykel kan säkert vara ett kul och snabbt sätt att ta sig fram. Men sätt ingen grön gloria på styret.

avPernilla Ericson

ARTIKELN HANDLAR OM

Voi

Kina

Bilar

Koldioxid