Göteborgs styrande är ur takt med tiden

Spårvagnsresan är värd att subventioner

I onsdags betalade de göteborgare som köpte ett 30-dagars kort till kollektivtrafiken inom kommunen 640 kronor. I dag kostar samma kort 775 kronor, och förklaringen till chockhöjningen är enkel. Den styrande alliansminoriteten i staden har dragit in det kommunala stödet.

Effekten av beslutet kommer att bli att fler tar bilen. Det är så det fungerar. I en stad som präglas av trafikproblem och en värld som kämpar mot klimatförändringar är det så dumt att man nästan häpnar.

Utsläppen kommer att öka

Medan Greta Thunberg är på väg till FN för att tala om framtiden fattar allianspolitikerna i Göteborg ett beslut som kommer att öka utsläppen.

Någon tycker säkert att göteborgarna ändå kommer undan billigt. I Stockholms län kostar ett månadskort i dag 890 kronor, i Jämtland län 1 606 kronor. Också de som pendlar till Göteborg från kommunerna runt omkring betalar ett betydligt högre pris än göteborgarna själva. Kanske anser de styrande i Göteborg att resor är en privatsak och 775 kronor är ett lågt pris för möjligheten att åka spårvagg från Saltholmen till Bergsjön, eller från Länsmansgården till Östra sjukhuset.

Det visar i så fall att Göteborgs styrande politiker varken förstått klimatfrågan eller att de faktiskt styr en liten storstad. Att spara på kollektivtrafiken skulle kanske fungera i Bollnäs, Vetlanda eller Arvika. Livet skulle bli besvärligare, många människor skulle drabbas men de flesta skulle hitta lösningar.

Hela staden skadas

Men att försvåra kollektiva resor i en storstad som Stockholm eller Göteborg drabbar inte bara individer. Det skadar hela staden. Utan tunnelbana skulle Stockholm helt enkelt inte fungera, och precis samma sak är det med Göteborgs spårvagnar och bussar. Utan kollektivtrafik skulle människor inte komma till sina jobb eller skolor, och redan en liten ökning av antalet bilar skulle snabbt framkalla en total trafikinfarkt.

Göteborgs borgerliga politiker uppträder som inskränkta representanter för en småstad, inte som ledare för landets näst största stad.

Den som tar bussen, spårvagnen eller tåget gör i själva verket alla en tjänst. Just därför borde de gemensamma ta ett större ansvar för kollektivtrafikens kostnader, inte bara i Göteborg utan i hela Sverige.

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.