Snart kan du glömma din billiga flygbiljett

Resan till Paris måste bli 500 kronor dyrare

Klimatomställningen kommer att göra flygresorna dyrare. Men vad är alternativet?

Inom några år är det bara att glömma superbilliga flygbiljetter. Weekendresor till Europas huvudstäder eller vinterveckor i Thailand kommer att bli betydligt dyrare.

En holländsk rapport från förra året spår att en biljett mellan till exempel Stockholm och Paris 2030 kommer att kosta 500 kronor mer än idag. En långresa, till Tokyo kommer att bli 1000 kronor dyrare.

Och biljetterna kommer att fortsätta att stiga i pris.

Fram till 2050 står flygbranschen inför kostnader på tusentals miljarder. Och orsaken är förstås klimatomställningen. Att, som idag, flyga runt 10 000 meter upp i luften i plan som drivs med fotogen kommer helt enkelt inte att fungera.

Flyget måste betala

Att låta flyget betala för sina utsläpp är en del av det klimatpaket EU har antagit. Fungerande eldrivna plan ligger i framtiden. Nu måste det fossila bränslet åtminstone ersättas av förnyelsebart.

– Vad har vi egentligen för alternativ, frågar sig Martin Adler, en av rapportförfattarna, retoriskt i Svenska Dagbladet.

Att flyga mindre, skulle kunna vara ett svar. Om inte annat kommer det säkert att bli resultatet av dyrare biljetter.

Ändå kommer flyget att behövas. Det måste produceras flygbränsle på förnyelsebara råvaror. Annars spelar det ingen roll vad vi är beredda att betala.

Nyligen beslutade EU om nya regler som ska både ska öka tillgången till och användningen av biodrivmedel i flyget. Här hemma går det sämre. I år produceras det inte en enda droppe biobränsle för flyg i vårt land. Ett underbetyg, enligt flygbranschen själv.

Vi vet vad som krävs

Så är det. Från biltrafiken vet vi vad som krävs för att få fram investeringar i förnyelsebara bränslen. Politiken behöver lägga fast ramarna och lämna långsiktiga besked. Både den som ska tanka och den som ska leverera behöver veta vad som gäller.

Dessvärre vet vi också hur svårt politiken kan ha att uppfylla de villkoren. Regeringens och Sverigedemokraternas helomvändning när det gäller reduktionsplikten för bensin och diesel hotar inte bara miljömålen. Den blir en riktig käftsmäll för investerare som satsat på förnyelsebara bränslen.

Att klimatanpassa våra transportsystem kommer inte att passera obemärkt, men det måste göras. Ökade kostnader kan mycket väl vara det minsta problemet. Då duger det inte med politiker som nervöst ändrar villkoren så snart opinionen svänger en smula.

Vi får som sagt vänja oss vid att tiden med riktigt billiga flygbiljetter är på väg att ta slut.

Följ ämnen i artikeln