Usel kontroll ligger bakom tandskandal

Redan 2013 slog personalen larm om att den västsvenske tandläkaren missbrukade. Ändå fick han fortsätta och nu behandlas över hundra fall av patientskador.

Redan 2013 slog personalen på den västsvenska tandläkarmottagningen larm. Tandläkaren missbrukade på jobbet, alkohol och narkotikaklassade läkemedel försvann.

Vårdbolaget Praktikertjänst upprättade en handlingsplan för att hantera missbruket och anmälde saken till Inspektionen för vård och omsorg.

Ett problem

Så långt skulle allt kunna vara i sin ordning. Det fanns bara ett problem. Ingen brydde sig om att undersöka hur de tusentals patienter som tandläkaren behandlat egentligen mådde. Just nu behandlar försäkringsbolagen över hundra anmälningar om vårdskador.

Det är Sveriges Radios P4 Väst som avslöjar historien. De kan berätta om rotfyllningar som misslyckats, om tandvärk som inte behandlats och om tandproteser som ramlat ur munnen. Det är tänder som fått dras ut och behandlingar som slutat med blodförgiftning.

En mardröm

P4 Väst berättar kort sagt om hur många, många människor hamnat i en mardröm på grund av felaktig eller oskicklig medicinsk behandling.

Den utredning som Inspektionen för vård och omsorg genomförde avslutades efter ett år. Några månader senare bröt tandläkaren med Praktikertjänst. Han har nu sålt mottagningen och pensionerat sig, men legitimationen har han kvar.

Efter rapporteringen i P4 säger han nu att den ska återlämnas.

Den handlar om en tandläkare, men det är inte svårt att se paralleller till andra fall av vanvård. Men trots att kliniken är privat - det har en stor del av tandvården alltid varit - handlar den här historien nog faktiskt inte om privata företags jakt på vinster. Här tycks det handla om kontrollsystem som har havererat fullständigt.

Privata tragedier

Privata tragedier och personliga misslyckande kommer alltid att inträffa. Viktiga verksamheter, som tandvård eller hälsovård, måste ha system för att garantera att de inte drabbar patienterna. Det får helt enkelt inte ske.

I det här fallet har personalen slagit larm. Vårdkoncernen har upprättat en handlingsplan för tandläkaren, och anmält problemet till tillsynsmyndigheten. I det läget måste det vara självklart att genast undersöka hur tandläkarens patienter mådde.

Uppenbarligen var det inte det som hände, och just nu betalar hundratals människor priset i form av smärta, besvärliga behandlingar och en förstörd munhälsa.

Så får det bara inte gå till.

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.