Tidöavtalets enfald är ett hot mot svensk industri

Utländska experter kan välja bort vårt land

Hanna Fager är global HR-chef hos biltillverkaren Volvo och hon är bekymrad. Just nu väntar 160 personer som tackat ja till arbete i företaget på klartecken från svenska myndigheter.

– Det är klart att många av dem som väntar börjar fundera på om de någonsin ska komma hit, säger Fager till nyhetsbrevet Tidningen Näringslivet som ägs av Svenskt Näringsliv.

Volvo Cars oroar man sig nu för att experter man lyckats rekrytera istället ska välja andra företag och andra länder, trots att deras kompetens behövs i svensk fordonsindustri.

– Det finns inget i Tidöavtalet som hjälper oss framåt, säger Fager.

Andas slutenhet

Det kan man väl kalla en underdrift. Hela uppgörelsen andas ju slutenhet, inte öppenhet.

Det har varit nödvändigt att skärpa reglerna för arbetskraftsinvandring till Sverige. Inte minst fackföreningsrörelsen har larmat om förfärliga missförhållanden. Människor har tvingats bo på sina arbetsplatser, arbeta orimligt många timmar och lurats på sin lön.

Ordningen där arbetsgivaren i princip ensam kunnat avgöra om någon ska få arbetstillstånd har fått orimliga konsekvenser och varit en av orsakerna till att ett skuggsamhälle kunnat växa fram i arbetsmarknadens utkant.

Politikerna skulle ha kunnat återinföra ett system där bland andra facken får vara med och avgöra vad som är ett bristyrke. Experter på elektrifiering av fordon skulle alldeles säkert klara det kravet.

Långa handläggningstider

I stället har riksdagsmajoriteten valt att införa inkomstgränser och andra krav. Det blir krångligare och är en av orsakerna till oron på Volvo Cars och de långa handläggningstiderna på Migrationsverket.

Med Tidöavtalet har problemen dock fått en ny dimension. Det handlar inte längre bara om krånglig byråkrati och långa handläggningstider. Dokumentet innebär ju ”SD:s migrationspolitik formulerad på ett juridiskt hållbart sätt”, som Ulf Kristersson beskrivit det.

Företagen påverkas

Det är inte längre invandringens konsekvenser som beskrivs som ett problem. Det är invandringen, och invandrarna, som blivit ett problem.

Naturligtvis kommer det att påverka företag som Volvo Cars. Företag som vill befinna sig vid teknikutvecklingens front och vars kunder finns i hela världen.

– För oss är det uppenbart att vi behöver mångfald för att ta den här resan framåt, säger Helena Fager på Volvo Cars.

Frågan är hur mycket mångfald ett Sverige under Tidöavtalet kan erbjuda.