Landsbygden är inte något semesterland

Avesta

Väldigt många har antagligen anat motorstadion Brovallen utanför Avesta. Riksväg 70 från Enköping mot Borlänge och vidare norrut förbi Siljan är ett av de där trafikstråken som för människor från Stockholmsområdet ut ”på landet”.

Riksväg 70 leder till fjällsemestern i Sälen, till midsommarfirandet vid Siljan och till dansbandsveckan i Malung. Men framför allt är riksvägen förstås en pulsåder där människor och gods kan resa mellan Dalarna och huvudstadsregionen. En viktig del av vardagen.

Att Socialdemokraterna valde Brovallen utanför Avesta för att presentera löftet att satsa en halv miljard årligen på underhåll av vägar i hela landet kan ha varit en tillfällighet, men det är i så fall en tillfällighet som ser ut som en tanke.

Eftersatta vägar

Satsningen handlar främst om mindre vägar, men från Enköping till Avesta skulle också riksväg 70 kunna tas som exempel på hur eftersatt stora delar av det svenska vägnätet är. Utanför de stora motorvägsstråken är vägarna ofta både smala och illa underhållna. Ändå är det precis på dessa vägar människor och gods måste fram.

Att försvarsminister Peter Hultqvist och infrastrukturminister Tomas Eneroth - två män med omisskännliga dialekter från landsorten - valde speedwaymatchen mellan Masarna och Smederna för sitt utspel kan också vara en tillfällighet, men det är svårt att tro.

När politiker talar om infrastruktursatsningar handlar det i allmänhet antingen om väldiga, omoderna och orimligt dyra motorvägsbyggen kring storstäderna eller om nya blixtsnabba järnvägar.

Bilen behövs

Sverige behöver nya järnvägar, och vi behöver rusta upp de gamla järnvägar vi har. Ska vi ha en möjlighet att klara klimatomställningen måste persontrafik och godstransporter styras över till tåg. Men människor som bor i det producerande Sverige utanför de stora städerna kommer också i framtiden att behöva bilen i sin vardag.

– Människor är beroende av bil på landsbygd, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth i går.

Landsbygden kommer att vara beroende av ett vägnät som underhålls och utvecklas. I det sammanhanget är 5 miljarder de närmaste tio åren bara en början, inte mer. Få vet det antagligen bättre än just speedwaypubliken, som varje vecka kan se världens bästa förare mäta sina krafter på orter som Hallstavik, Målilla, Kumla och - just det - Avesta.

De som bara passerar Brovallen går miste om intensiteten, dammet och den nästan overkliga spänningen.

För människor i Stockholm är riksväg 70 kanske vägen till ledighet och rekreation. Men för människorna som bor längst vägen är den en förutsättning för att vardagen ska fungera.

Det kan sammanfattas i paroller som att hela Sverige ska leva. Eller bara som ett slags rättvisa.

Och matchen på Brovallen? Till sist blev det oavgjort efter att Masarna tappat ledningen i det sista heatet.