Utan ett avtal blir brexit magplask

Häromdagen körde hundra lastbilar på rad längs med den engelska sydkusten. På bild ser de ut som ett väldigt långt leksakståg.

Det är regeringen som övar inför brexit. Går Storbritannien ur EU utan ett avtal lär det bli totalstopp i hamnarna, dit tusentals leveranser kommer från EU varje dag. Tidigare har de täckts av frihandeln på den inre marknaden, men utan brexitavtal blir det WTO:s tullar och kontroller som gäller.

Slöseri med tid

Lastbilschaufförerna som dragits in i övningen tyckte att den var ett slöseri med tid.

– Någon var tvungen att göra det, eller hur va? Men i slutändan blir det väl som det blir, sa en av chaufförerna till BBC.

Det är bara elva veckor kvar till utträdet den 29 mars och ännu vet ingen hur det ska gå. Nästa beslut fattas på tisdag, då det brittiska parlamentet ska rösta om avtalet som premiärminister Theresa May förhandlat fram med EU. Om ingen ändrar sig tills dess lär hon förlora omröstningen.

Mindre risk för krasch

De senaste dygnen har May dessutom förlorat två brexitrelaterade omröstningar med knapp marginal. Den första gav parlamentet mer att säga till om ifall regeringen landar i ett avtalslöst utträde. Den andra slog fast att May, i det fall hennes avtal röstas ned, får tre dagar på sig att komma tillbaka till parlamentet med ett nytt förslag. Resultatet gör en avtalslös krasch ut ur EU lite mindre trolig.

Att undvika just ett sådant magplask borde vara landets första prioritet. Utan ett avtal hotas brittisk industri av tullar. The Economist (06/01/19) konstaterar att landet dessutom kommer sakna regler för handel med radioaktiva material och mediciner, invandring och flyg.

Men den majoritet av parlamentsledamöter som inte vill ha ”no deal” är inte överens om vad de vill ha i stället. Vad som händer om Theresa May förlorar omröstningen på tisdag vet hon nog knappt själv.

Kan ångra sig om de vill

EU-domstolen konstaterade i höstas att Storbritannien själva kan avbryta brexit och behålla alla förmåner de haft tidigare. De skulle alltså inte bli tvingade att förnedra sig genom att gå med i euron eller betala mer om de kom tillbaka.

Däremot kan britterna inte på egen hand förlänga förhandlingsperioden med EU – för det krävs alla 27 medlemsstaters godkännande. Det är svårt att se vad de senare skulle ha för intresse av det.

Klart är att en del av brittiska parlamentet aktivt motarbetar en avtalslös krasch. Det är betryggande. Men i slutändan blir det väl som det blir, som chauffören sa.

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.