Tyska dieselförbudet är bara första steget

I förra veckan slog en domstol i Stuttgart fast att något måste göras åt den usla luften i staden. Nivåerna av kväveoxid är långt över gränsvärdet. Förslagen från bilindustrin och myndigheterna räcker inte. Därför kan dieselbilar förbjudas redan från årsskiftet.

Stuttgart är Europas bilcentrum och ett förbud mot dieselbilar här redan nästa år kommer att få effekter långt utanför Tyskland. Transporter är inte bara ett av de stora hoten mot det globala klimatet, bilarna gör dessutom städerna direkt hälsofarliga.

Tyskland har bestämt att förbränningsmotorerna ska vara borta i nya bilar år 2030. I Stockholm kan miljözoner stoppa många av dagens bilar om tre år, Norge laddar för att förbjuda försäljning av bensin- och dieselbilar från 2025 och så vidare.

Om två år ska alla nylanserade bilar från Volvo cars vara utrustade med elmotor.

På väg ut

Diesel och bensin är på väg ut. Beskedet från Stuttgart betyder bara att det kan gå fortare än bilfabrikanterna hade tänkt sig.

Förbud mot smutsiga dieselbilar blir ännu ett slag mot en industri som redan skakas av fusk och karteller. De stora tyska biltillverkarna har tvingats kalla tillbaka miljontals bilar för att rätta till fel. Nya regler kan dessutom påverka bilars andrahandsvärd. De flesta av de rekordmånga bilar som har sålts i Sverige de senaste åren drivs med diesel.

Somliga har faktiskt köpt en dem just för miljöns skull. Åtskilliga av de bilar som har fått miljöbilspremier drivs av dieselmotorer.

Dags att tänka efter

Mitt i den omställning till eldrift som transportsystemen och bilbranschen nu går igenom borde just det vara en källa till eftertanke. Det ser helt enkelt inte ut att finnas någon enkel och snabb lösning på bilismens miljöproblem.

Transportsystemet är en av samhällets största investeringar. Tillsammans har vi byggt vägar, gator och parkeringsplatser. Och individuellt har vi köpt bilar och andra fordon. Vid sidan av bostaden är bilen ofta en av våra största investeringar.

Det är klart att bilbranschen och bilisterna behöver stabilitet. Och lösningar som hotar klimatet kan aldrig bli stabila.

Pumparna med E85 på landets bensinstationer påminner om när etanolen skulle lösa leverera lösningen. Nu är dieselbilarna på väg att förbjudas, i alla fall i städerna. I stället byggs det laddstolpar och elbilar för glatta livet.

Elbilar kan vara en del av lösningen på hur framtidens transportsystem ska se ut. Men det minskar inte behovet av ny kollektivtrafik eller av en stadsplanering som sparar på resurserna.

Följ ämnen i artikeln