Det är inte LAS som hotar jobb på Volvo

I veckan invigde Volvo Cars sin första bilfabrik i USA. Företagsledningen har anledning att vara nöjd med sin tajmning. Miljardsatsningen i den amerikanska södern står färdig precis när hela världen talar om Trumps tullar, det hotande handelskriget mellan Kina och USA och EU:s svar på de amerikanska ståltullarna.

En fabrik i South Carolina, med amerikanska arbetare som bygger Volvobilar för amerikanska kunder, kan ses som ett sätt att skydda företaget mot den politiska risk Donald Trump utgör.

Samtidigt är den förstås också en illustration av hur utsatt industrin i ett litet exportberoende land som Sverige är. USA-byggda Volvobilar behöver inte betyda färre arbetstillfällen i det västsvenska fordonsklustret, om det betyder fler sålda Volvo.

Jobb i Sverige

Fabriken i South Carolina kan leda till jobb hos underleverantörer och i utvecklingsavdelningar i Sverige. Men inte om Trump också lägger tullar på komponenter.
I globaliseringens spår finns det saker som verkligen behöver diskuteras. Ovärdiga arbetsvillkor, företag som spelar ut olika länders arbetare mot varandra och som plundrar jordens resurser. Men amerikanska tullar på europeiskt stål eller svenska bilar handlar inte om något av allt det där. Det är bara populism.

Ändå är det faktiskt inte nya tullar eller lönekonkurrens som tycks oroa det svenska facket på Hisingen. Oron handlar i stället om att de amerikaner som anställs kommer att ha en sysselsättningsgaranti. Volvo lovar att ha ett visst antal anställda i den nya fabriken.

Kan drabba Göteborg

Om företaget behöver dra ner produktionen kan det betyda att det blir billigare att göra det i Göteborg än i Charleston, även om Torslandafabriken skulle vara effektivare.

– Vi i Sverige hamnar i en dålig situation om det skulle bli uppsägningar, sa Glenn Bergström på Volvo verkstadsklubb i veckan till Sveriges Radio.

För att uttrycka det annorlunda. Arbetarna på en fabrik i den dokumenterat fackföreningsfientliga amerikanska södern kommer att ha ett starkare anställningsskydd än svenska bilarbetare. Och resultatet skulle kunna bli att svenska jobb försvinner, just därför att det är så lätt att säga upp personal i vårt land.

Det borde om inte annat vara en tankeställare för politiker som Annie Lööf och Jan Björklund som har gjort kampen mot det anställningstryggheten och LAS till en politisk livsuppgift.