Pr för farligt uppdrag i främmande land

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-05-20

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Se upp, marken runt scenen är minerad. Väpnad strid pågår på stora scenen. Stridsflyg, Jas 39 Gripen, stridshelikoptrar och fallskärmsjägare, över hela Gärdet. Stridsbåt 90 och korvetter ligger klara vid Skeppsbron. Varning! Swedish battle camp inleds på lördag i Stockholm.

Allmänheten kan dock vara lugn: över­levnadsskola ingår också i övningen.

Det är Försvarsmakten som nu tar nya ­djärva grepp i en stor annons- och informationskampanj för att öka kunskapen om – och kan man anta – försvarets popularitet hos svenska folket. ÖB Håkan Syrén kallar satsningen Kunskapskampanjen och vill med den ge information och inblick i de omvälvande förändringar som pågår och de nya satsningar och svåra uppgifter som försvaret står inför.

Efter 2004 års försvarsbeslut med dramatiska bantningar har vi hört mycket om regements- och förbandsnedläggningar, om ett halverat försvar där var femte medarbetare fått lämna. Nu ska vi i stället få lära oss vad omorienteringen till det nya insatsförsvaret innebär.

Den allmänna värnplikten som förr innebar att de flesta unga män kallades in spred kunskap och medvetenhet om försvaret i de flesta hem. På regementets dag ställde stolta familjemedlemmar och hemvärnsmän upp. I det nya värnpliktssystemet behövs bara 8Ì´0;500 ungdomar. Målet är att de flesta av dem ska välja att göra den så kallade ”tredje terminen”, bli kontraktsanställda soldater i Sverige eller utomlands. Ett svårt och riskfyllt uppdrag.

Det nya försvaret fokuseras på insatsförbanden som ska verka både hemma men framför allt utomlands i fredsbevarande och säkerhetsfrämjande insatser där konflikter pågår. De ska också kunna delta i väpnad strid under FN-flagg. Svenska soldater finns i dag på 22 platser i världen som på Balkan, i Afghanistan, Liberia och snart i Kongo.

Om detta vill Försvarsmakten berätta i sin

påkostade pr-kampanj och sina glättiga ­annonser och shower. 65 miljoner av skatte­betalarnas pengar satsas. Start var det förra helgen för Swedish battle camp i Malmö där försvarets jätteuppvisning lockade tiotusentals förtjusta åskådare. Lördag 20 maj är det Stockholms tur och 3 juni Göteborgs.

Är Kunskapskampanjen och folkshowen Swedish battle camp väl använda skattekronor? Det är de nog. Insikten hos allmänheten om den dramatiska omställning som försvaret genomgår är sannolikt liten. Det är nedläggningar, förlorade jobb och drabbade orter som stått i centrum. Vårt helt nya försvar, med alltmer avancerad stridsteknik designad för fredsinsatser i samarbete med de nordiska länderna och EU i alla delar av världen, har diskuterats mycket mindre.

Det innebär ett försvar många gånger på ­farligt uppdrag i främmande land. Det ställer stora krav på soldater och deras anhöriga – och på de politiker som ska fatta besluten om svenska insatser som kan innebära strid och död för de utsända.

Försvarsmaktens battle camp är lockande, spännande show och action. Krig som skådespel fascinerar. Men för den svenska insatsstyrka som snart ska resa till krigets Kongo blir det blodigt allvar.

Lena Askling

Följ ämnen i artikeln