Mitt i Teslakonflikten hotas din strejkrätt

Alla regeringspartier vill se begränsningar

Strejkvakt från IF Metall utanför Teslas anläggning i Malmö.

När konflikten på Tesla startade hade Ulf Kristersson genast en kommentar.

– Svensk lag är tydlig, sa han.

Exakt vad statsministern menade är lite oklart. Däremot är det dags att fråga sig hur länge de svenska lagar som ger anställda rätt att strejka och sätta in sympatiåtgärder kommer att bestå.

Trots att Sverige präglas av en nästan bedövande arbetsfred har Svenskt Näringsliv länge retat sig på rätten till sympatiåtgärder. Den innebär ju att företag som har avtal och i största allmänhet sköter sig kan dras in i en konflikt.

Bara möjligheten till sympatiåtgärder har dessutom varit viktig för fackens chanser att få igenom större lönelyft i låglönebranscher.

Domstol ska avgöra

Direktörerna på Svenskt Näringsliv vill dessutom ha en regel om något de kallar proportionalitet. En utomstående, antagligen en domstol, skulle få rätt att avgöra om till exempel en strejk är motiverad.

Allt det där har bubblat upp i uttalanden från Östermalm de senaste veckorna.

Man kan tycka att tillfället att kritisera strejkrätten är illa valt. Om det är något konflikten mellan IF Metall och Tesla visar är det just hur viktiga sympatiåtgärderna är.

Att företaget gått till domstol för att kunna hämta ut registreringsskyltar till nya bilar säger att de har effekt. Vi förutsätter att IF Metall redan tittar på möjligheten att sätta tillverkningen av skyltar till Teslabilar i blockad.

Fritt fram för Musk

Utan möjligheten till sympatiåtgärder skulle det vara fritt fram för en amerikansk miljardär som Elon Musk att ta sig in i vårt land och på rent ideologiska grunder ändra villkoren på arbetsmarknaden.

Problemet är att det politiska stödet för dagens ordning sviktar. I en enkät som tidningen Arbetsvärlden låtit göra svarar alla regeringspartier och Centern att de vill ha regler om proportionalitet. Partierna vill dessutom se begränsningar av rätten till sympatiåtgärder, alltså precis det som nu sätter tryck på Tesla.

Partierna till vänster vill behålla dagens regler. Sverigedemokraterna har inte bestämt sig. En riksdagsomröstning idag skulle avgöras av deras röster.

Hur betryggande det känns är kanske upp till var och en att avgöra.

Idag är det dock bara Liberalerna och Centern som driver på för att begränsa strejkrätten.

Inte prioriterad

I Arbetsvärlden förklara Moderaternas talesperson Viktor Wärnick att frågan inte är prioriterad. Den finns inte i Tidöavtalet och det kommer inga förslag den här mandatperioden.

Tesla gör nu ett stort nummer av att företaget inte måste skriva ett kollektivavtal. Så är det. Men om de vägrar, dessutom på grund av prestige, får företaget ta konsekvenserna. Det kan till exempel vara svårt att sälja bilar utan nummerskyltar.

Inte färre strejker

Begränsad konflikträtt skulle inte göra arbetsmarknaden fredligare. Det är nästan inte möjligt. Däremot skulle det försvaga anställdas möjligheter att ha schyssta villkor på jobbet. Det skulle leda till oseriös konkurrens mellan företag. Och det skulle öppna dörren för sådana som Musk att komma hit och göra om Sverige.

Det borde vara en marknadsfundamentalistisk mardröm för alla som tänker, men det är alltså de tre regeringspartiernas uppfattning. Svensk lag är tydlig, men hur länge?

Det är bra att minskad strejkrätt inte står på regeringens dagordning just nu. Men om man inte förstår varför sympatiåtgärderna behövs efter det som hänt runt Tesla måste vi fråga oss, kommer man någonsin att förstå?

Följ ämnen i artikeln