ÅSIKT

Trafikdöden är varken otur eller tillfälligheter

Åtgärder borde ha satts in för länge sedan

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: PETER WIXTRÖM

I förra veckan fastställde hovrätten domen mot den man som i november förra året körde ihjäl en 14-årig flicka i Orsa. Vid olyckan var mannen påverkad av narkotika och alkohol. Dessutom smet han från platsen. Han fick 2,5 års fängelse.

Det var mannens 14:e dom för rattfylleri sedan 1999. Aftonbladets ledarsida skrev att vi har ett systemfel när notoriska rattfyllerister gång på gång kan ge sig ut på vägarna och riskera människors liv genom sin hänsynslöshet.

Just nu pågår Aftonbladets granskning "Rattfylleristerna". Johanna Rapp och Helena Trus har gått igenom 68 domar i fall där alkohol- eller drogpåverkade förare har dödat någon i trafiken. Reportageserien förstärker bilden av att något är riktigt tokigt med samhällets sätt att reagera på brotten.

Hälften är tidigare dömda

Det visar sig till exempel att fler än hälften av de förare som dödat någon tidigare dömts för just rattfylleri. Var fjärde person som avtjänat ett fängelsestraff för en dödskörning har kört rattfull igen och mer än varannan av rattfylleristerna i undersökningen saknade körkort.

Det granskningen visar är att många av dödsolyckorna där alkohol eller narkotika är inblandade varken är resultatet av tillfälligheter, otur eller lite allmänt dåligt omdöme. De är tvärtom resultatet av hänsynslöshet och av att notoriska återfallsförbrytare har fått hållas utan några effektiva åtgärder.

Missbruk och sociala problem är naturligtvis en förklaring, men det är verkligen ingen ursäkt.

Precis som Oisin Cantwell konstaterar behövs det vettiga vårdinsatser för att lösa problemet med den lilla gruppen notoriska och livsfarliga rattfyllerister. Men det gör inte individens ansvar mindre.

Två års fängelse är genomsnittet

I det material som Rapp och Trus gått igenom har gärningsmännen, som alltså alla kört ihjäl någon, i genomsnitt fått två års fängelse. I många av fallen har det dock gått flera år från händelsen tills straffet började avtjänas och i bara en femtedel av fallen har den skyldige fått stanna i häktet fram tills domen avkunnats.

Vi talar alltså om dödsolyckor, inte om alla de gånger notoriska rattfyllerister grips innan de orsakat en olycka.

Justitieminister Morgan Johansson har tillsatt en utredning med uppdraget att föreslå stängare straff för personer som gång på gång åker fast för rattfylleri. Resultatet ska presenteras i höst.

– Vi måste se till att ta hand om de här personerna och se till att bura in dem i tid innan de begår de här allvarliga brotten, säger Morgan Johansson i Aftonbladets intervju.

Morgan Johansson erkänner att det är åtgärder som borde ha genomförts för länge sedan. På den punkten kan ingen ha några invändningar.

avIngvar Persson

ARTIKELN HANDLAR OM

Trafik

Brott

Alkohol