Elon Musk borde lära sig av Klarna

Nu är det stopp för Teslabilar i svenska hamnar

Publicerad 2023-11-07

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Från och med idag är det stopp för bilar från Tesla i hamnarna i Göteborg, Malmö, Trelleborg och Södertälje.

Idag klockan tolv slutar hamnarbetarna i fyra svenska hamnar att lasta av nya Teslabilar. Kunder får fortsätta att vänta på sin nya bil. Konflikten på Tesla fortsätter, men på Klarna slipper de anställda strejka.

I fredags bestämde Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski att företaget ska gå med i Bankinstitutens arbetsgivarorganisation. Kollektivavtalet kommer på köpet, och den konflikten kunde blåsas av.

Nu säger Siemiatkowski att företaget blir ännu bättre med ett kollektivavtal. Det har han säkert rätt i, men den insikten satt långt inne.

Det är klart att de anställda på Klarna inte fått sitt avtal utan kamp eller hotet om strejk.

Frågan är om inte Ulf Kristersson gjort den konstigaste kommentaren i striden om kollektivavtal på Tesla och Klarna. ”Svensk lag är tydlig”, sa han.

Vad betyder det ens? Själva poängen är ju att löner och arbetsvillkor regleras i ett kollektivavtal mellan arbetsgivare och fack, inte i lag.

Det är strejkvapnet som i alla fall skapar någon sorts balans

Det är fackets rätt att ta till stridsåtgärder som får den svenska arbetsmarknaden att fungera. Det är strejkvapnet som skapar balans.

Precis det har jag försökt förklara under alla år jag skrivit om arbetslivet på den här sidan. Utan någon större framgång kan man väl dessvärre konstatera. Det är i alla fall tydligt att det finns alldeles för många som, precis som Siemiatkowski, egentligen inte accepterar strejkrätten.

Speciellt illa tycker man om sympatistrejker. I förra veckan hävdade Stefan Koskinen på Almega till och med att varslen om sympatiåtgärder för de anställda på Klarna skulle minska viljan att teckna avtal över huvud taget.

Almega har gjort sig kända som arbetsgivarnas värstingar, och Koskinen har sagt många underliga saker. Frågan är ändå om inte det här tar något slags pris. Inför en konflikt som faktiskt också handlar om rättvisa villkor mellan företag ifrågasätter han en central del av strejkrätten.

Arbetsgivarorganisationer som Almega borde stå upp för vår ordning. Kritiken och påtryckningarna skulle förstås riktas mot de företag som försöker smita.

De anställda på Klarna kommer att få sitt avtal. Mekanikerna på Teslas verkstäder får fortsätta strejka. Igår lämnade företaget förhandlingarna igen. De tänker inte skriva på något avtal. Och företaget erkänner att de organiserar strejkbryteri.

Också här kan alltså rätten till sympatiåtgärder få en avgörande betydelse.

Varken Klarna eller Tesla är några små uppstartsföretag. Vi pratar om en bank och en av världens stora biltillverkare med mängder av anställda.

Det ligger i allas intresse att dessa företag accepterar villkoren på vår arbetsmarknad. Till och med om en och annan blivande Teslaägare får vänta på sin bil.

Följ ämnen i artikeln