Mer bakåt än framåt i alliansens kampanj

Den borgerliga alliansen vill göra valet enkelt. Det blir svårt.

Med, får man tro, tankemöda har de fyra partierna skapat ett antal kortfattade och mycket enkla paroller som de gemensamt ska mötaväljarna med. Tankegodset presenterades av partisekreterarna Per Schlingmann (M), Erik Ullenhag (FP), Anders Flanking (C) och Lennart Sjögren (KD) på ett kafé i Stockholm i går.

Symptomatiskt för alla dessa slogans, eller vad ska kallas, är att de framställs som frågor.

Så även själva ledmotivet: ”Bakåt eller framåt?” Det är som om de inte riktigt, kanske omedvetet, vågar lita på bärkraften i budskapen. Och det ligger det ju onekligen någonting i.

Vi vill kommunicera sakfrågor, öppnade Per Schlingmann med. Det handlar om vägval, om att tydliggöra alternativen. Vi tar honom på orden:

”Bidrag eller fler jobb?” ”Mer bidrag eller välfärd?” ”Flum eller kunskap?” ”Kolkraft eller ren energi?” Sådana formuleringar slår tillbaka på allianspartierna. I några fall rätt hårt.

Moderaterna har misslyckats med jobben, arbetslösheten ligger på över 8 procent, långtidsarbetslösheten har bitit sig fast och ungdomarnas situation på arbetsmarknaden är katastrofal.

30,1 procent är den senaste siffran för ungdomar utan jobb.

Bakåt eller framåt?

Välfärden har fått en knäck av framför allt Moderaternas urholkning av trygghetssystemen.

Bakåt eller framåt?

Kunskap i folkpartistisk tappning ska nötas in med skampedagogik och stämpling av föräldrar till ”stökiga” elever.

Bakåt eller framåt?

Att kolkraften ställs mot ”ren” och inte förnybar energi döljer inte Centerns miljöpolitiska haveri genom kärnkraftsomsvängningen. Det var kanske också för skams skull som Anders Flanking inte heller ville posera med den parollen när de fyra partisekreterarna uppmanades att välja varsin affisch.

Bakåt eller framåt?

Kan detta verkligen leda fram till det historiska ögonblick de borgerliga hoppas på: att vinna två val i rad och, som Erik Ullenhag drömde på kaféet, en gång för alla bryta Socialdemokraternas dominans?

”Vill vi sätta nya bilder i folks ögon”, klippte Lennart Sjögren till med. Börja med Fredrik Reinfeldt – i hans ögon är ungdomsarbetslösheten en synvilla.

Följ ämnen i artikeln