Tågen måste gå för alla, inte bara Berlinmuppar

Det ska bli enklare att ta tåget ut i Europa, det lovade Miljöpartiet under sin kongress i helgen. Om de får bestämma kommer Trafikverket upphandla dagliga avgångar från Sverige till Paris, Hamburg, Köln, Bryssel och Berlin.

Det är alldeles utmärkt att miljövänliga resor till världsstäder görs enklare. Men det kan inte påminnas nog: man måste också kunna ta sig till Sandviken, Härnösand eller Oskarshamn.

–Det finns ett stort sug att resa med tåg, men i dag gör långa restider, dåliga anslutningar och krångliga bokningssystem att många ändå väljer flyget, förklarade Gustav Fridolin i sitt löfte till Europaresenärerna.

Det finns några andra som också har ett stort sug att slippa allt det ovan nämnda: varenda pendlare och tågresenär i Sverige.

Storstadshipsters får döva sin klimatångest

Runt om i landet står morgontrötta gymnasieelever längs med riksvägar och väntar på förmiddagens enda bussavgång till skolan. De hjälps inte av att storstadshipsters snart kan döva sin klimatångest genom att ta tåget till Berlin under helgresorna.
För den som jobbpendlar Västerås–Borlänge och sliter med återkommande tågförseningar blir det inte enklare av att EU-byråkraterna snart kan sova på nattågen till Bryssel.

I fredags var jag i Västerås för att bevaka Miljöpartiets kongress. På väg därifrån försenades mitt tåg, vilket gjorde att jag missade nästa anslutning och blev ståendes i Sala i väntan på ersättningsbuss.

Hela stationsområdet svärmade av nykläckta mygg. Därför kunde vi strandsatta resenärer inte sitta ner utan tvingades vandra fram och tillbaka för att undgå blodsugarna. Alternativet var ett 40-gradigt stationshus.
Efter två timmars väntan stod det klart att det inte blev någon buss utan i stället tre olika taxibilar som tog var och en till sin slutdestination. Så miljövänlig blev den resan i slutändan.

Är en klass- och landsbygdsstrid

Upplevelsen visar en bortglömd aspekt i tågdebatten. Självklart ska det gå direkttåg från Sverige ut i Europa. Och självklart ska vi bygga en höghastighetsbana för att minska behovet av flyget. Men samtidigt fungerar inte den nuvarande tågtrafiken som den ska, järnvägarna måste rustas.
Nog har vi råd att investera i allt detta. Vi är så illa tvungna. I klimatförändringarnas tid är tågen framtidens ressätt. Om vi ska ha flygskatt i Sverige – vilket vi absolut ska – samtidigt som bensinpriserna stiger, så måste tågen och kollektivtrafiken täcka upp.

I grunden är det en klass- och landsbygdsstrid. Höghastighetsbanan och direkttåg till Europa underlättar allra mest för storstadsföretag och medelklassturister. Att då samtidigt inte stärka allas möjligheter att resa och leva klimatsmart i hela landet vore ett stort misstag.
Dessutom måste man ju hinna ta sig till Stockholm och Malmö för att komma med avgångarna söderut. Då kommer man inte långt om man blir ståendes i Sala.