Tidigare betyg ger inte smartare barn

Socialdemokraternas skolpolitik har på punkt efter punkt kopierats av Alliansen.

I stället för att locka med högre lärarlöner, satsar de på mindre klasser. De föreslår läxhjälp för alla, förlängd obligatorisk skola och en bättre lärarutbildning. Också det tidigare S-förslag.

Men i någon enda fråga måste de avvika från Socialdemokraterna för att motivera sin existens.

Nu har de presenterat denna fråga – betyg från fjärde klass och externt rättade prov.

Antingen tror de att skolresultaten beror på någon sorts informationsproblem eller så är det bara ett utryck för ett partipolitiskt taktiserande.

Striden om betygen gick ju bra för Jan Björklund i valet 2006. Så låt oss försöka igen, verkar de resonera.

Men mycket har hänt på åtta år.

Fungerande åtgärder saknas

Numera är det ingen brist på uppföljningar, nationella prov och betyg i den svenska skolan. Föräldrar som har barn med skolproblem lider ingen brist på kunskap om detta. Det som saknas är fungerande åtgärder.

Allianspolitikerna drömmer sig tillbaka till en tid då föräldrar genom en rejäl utskällning eller indragen veckopeng fick telningen att åter börja göra sina läxor och därmed förbättra betygen. Att de flesta bara läste grundskolan vid denna tid verkar de ha glömt.

Krävs mer resurser

Det som krävs i dag är något annat. Det är inte mer piska – utan mer resurser, bra pedagogik och ett fungerande samarbete mellan skola och föräldrar.

Nu föreslår regeringen i stället att ta bort det enda obligatoriska verktyget för att få till stånd åtgärder – de individuella utvecklingsplanerna. Dessa planer har kanske fungerat lite si och så. Men de har i alla fall inneburit en ambition att fokusera på hur resultaten ska bli bättre – inte bara att sätta en bokstav på dem.

Nu ska i stället föräldrarna få ett hemskickat betyg som en påminnelse om vad skolan inte klarar.

Följ ämnen i artikeln