Folk ska inte behöva dö innan tågen fixas

Sprickor i räls som borde ha bytts ut redan för 20 år sedan utgör en allvarlig risk för trafikolyckor.

Förseningar och strul med tågen är ingenting som förvånar oss längre. Men nu är inte ens vår säkerhet garanterad.

För två år sedan spårade ett godståg ur på grund av sprickor i rälsen. Nu har samma typ av sprickor upptäckts på hundratals platser runt om i landet däribland på södra stambanan där mycket trafik går.

Enligt uppgifter från Trafikverket som SVT tagit del av rör det sig om sammanlagt 120 mil räls som håller på att spricka sönder.

Trafikverkets egna experter menar att sprickorna kan få katastrofala konsekvenser.

Känt i 20 år

Det mest anmärkningsvärda är att rälsen borde ha bytts ut redan för tjugo år sedan. Trafikverket och de ansvariga har nämligen känt till att den utpekade rälsen har ett tillverkningsfel som gör att spåren kan gå isär på mitten. Ändå har ingenting hänt. Istället släcker myndigheten bränder genom att lappa lite här och där. På samma gång fortsätter rälsen att spricka.

Morgan Rehn som är ställföreträdande avdelningschef för järnvägssystem på Trafikverket medger att det här inte riktigt håller.

- Det är klart att vi skulle vilja byta ut den här rälsen. Att vi inte byter hela sträckan nu beror på att vi måste prioritera, vi har en väldigt sliten anläggning i hela landet, säger Morgan Rehn till SVT.

Inget betryggande svar direkt.

Trafikverkets ansvar

Fackförbundet Seko som organiserar personal som arbetar på tåg är förvånade över att myndigheterna inte tar frågan på större allvar.

- Det är ju anmärkningsvärt att Trafikverket känner till sprickor, uttalar sig om att det kan leda till tågurspårningar. Då bör man fundera på vilket ansvar man känner på Trafikverket för tågtrafiken i Sverige, säger Janne Rydén till Sveriges Radio.

Allvarlig olycka

Tåg är en gemensam angelägenhet för hela landet. Vi behöver säkra tåg för att resa till och från jobbet. Industrin och företagen är också beroende av att trafiken fungerar. Det här sättet att resa är dessutom det hittills mest miljövänliga alternativet. Frågan är om det krävs en allvarlig olycka innan trafiktryggheten tas på större allvar.

Följ ämnen i artikeln