Tokhögern är ute efter ditt barns skolbibliotek

Nej, det är inget ”ekonomiskt slukhål”

Timbro vill slippa krav på bemannade skolbibliotek.

Att kliva in i biblioteket på min grundskola var en mäktig känsla. I ena änden av rummet fanns ungdomsdeckare och noveller om magiska barn, i en annan ände vetenskapstidningar och ”Så funkar det”-böcker med lastfartyg i genomskärning. Allt helt gratis att läsa.

Vem skulle kunna vara emot något sådant? Jo, Lovisa Lanryd – nuvarande innehavare av det svenska språkets mest skrämmande titel: ”välfärdsansvarig på Timbro”.

De som burit titeln under de senaste åren har vänt sig emot allt från föräldraledighet över julen till höjd garantipension. De har förespråkat studieavgifter på universiteten och privatisering av sjukhus. Under tiden har deras kollegor på den liberala tankesmedjan lyft förslag på att privatisera dricksvattnet.

Nu kommer de alltså för biblioteken.

På Expressens debattsida menar Lanryd, tillsammans med chefsekonomen Fredrik Kopsch, att tvånget på bemannade bibliotek måste stoppas. Vad de menar är den nya lag som genomdrivs nästa år på regeringens initiativ. Syftet är att hindra skolor från att ersätta biblioteket med ”en dammig bokhylla”, med skolminister Lotta Edholms egna ord.

Jag har själv sett den bokhyllan. Den stod i ett rum intill matsalen, fylld med illa åtgångna böcker, när jag började gymnasiet i en kostnadseffektiv friskola.

Timbro har rätt om att skolans resurser är begränsade. Nya lagar hjälper inte heller långt när regeringen samtidigt tvingar skolan att gå på knäna. 96 procent av Sveriges kommuner ska spara in på skolan, och fackförbundet Sveriges Lärare har larmat om att hundratals lärare kan bli av med jobbet. Pengarna som regeringen skjuter till är småpotatis i sammanhanget.

”Det finns inte mycket annat att ta bort”, berättade rektorn och debattören Linnea Lindquist för fackets tidning Vi Lärare.

Inte så konstigt att Timbro tar tillfället i akt att sätta klorna i skolbiblioteken, som de beskriver som ett ekonomiskt slukhål som dessutom är ineffektivt – ja, rent av skadligt – för att öka barns läsförmåga.

Källa på det? En indisk studie från 2013.

En nyare svensk undersökning viftas bort som otillräcklig och känslostyrd. Kanske inte så konstigt, då den visar att bibliotek faktiskt är bra för eleverna – så länge de har tillräckliga resurser. Slutsatsen upprepas i en annan studie, som visar att framgångsrika skolbibliotek kräver resurser, en stöttande skolledning och samarbetsvilja från kollegiet.

Det behövs alltså mer pengar till skolbiblioteken, inte mindre. Men då måste även friskolorna betala, och minska den vinst de plockar ner i egen ficka. Det går rakt emot både deras och Timbros intressen.

För eleverna är det däremot en bättre lösning på problemen än att ersätta bibliotekarien med en dammig bokhylla.

Det är något som du aldrig kommer att höra från Timbro.

Följ ämnen i artikeln