Bråttom med krav på oljeskorvarna

Princess Pia heter hon. Den drygt 200 meter långa tankern som i går gick på grund i litauiska Klaipedas hamn. Grundstötningen påminner åter om de gamla skorvar som trafikerar Östersjön. Ett stort oljeutsläpp skulle vara en miljökatastrof.

Nyheten från Litauen kommer strax efter ett pressmeddelande om sjösäkerhet. ”Ett historiskt möte”, säger generalsekreteraren för sjöfartsorganisationen IMO, William O’Neil. Men det är inte skräckbilder av nedsmetade spanska kuster som fått IMO att agera.

Drivkraften är en annan. ”Den här konferensen kom till efter förra årets terrorattacker i New York och Washington”, fortsätter William O’Neil.

Rubriken säkerhet till sjöss handlar inte om olja, utan om åtgärder mot terrorism. Väsentligt, inte minst för de utsatta och lågavlönade besättningarna. Men inte till mycket hjälp mot oljeskador på Östersjöns stränder. Där gäller fortfarande gamla avtal.

”Kampen mot terrorismen” får IMO att ta snabba beslut, men inte miljöriskerna. Det påminner om hur de rika ländernas finansdepartement klämt åt skumma banker runt om i världen i jakt på terrornätverken. Så hårt att det drabbat oskyldiga människor och organisationer. Tidigare sades det vara närmast omöjligt att komma åt skatteflykt och ekonomisk brottslighet genom samma offshorebanker.

Det finns ett samband mellan släpphäntheten mot rederier och skatteparadis. Prestige, som förliste utanför Spaniens kust i november, var registrerad på Bahamas och ägs av ett bolag i Schweiz. Detta bolag kontrolleras i sin tur av Michail Fridman, ordförande för den ryska affärsgruppen Alfa. Han är en av de mäktiga ryska oligarker som byggt sin rikedom på det svarta guldet och placerat miljarderna utomlands.

Oljeintressena är starka inom IMO. Vägen till minskade miljörisker i Östersjön går snarare via EU. Förra veckan enades unionens transportministrar om tuffare tag mot oljetransporterna. Det var med stor möda. Ett antal länder, däribland Sverige, tyckte att en del av förslagen gick för långt och vill i stället arbeta genom IMO. Då skulle det vara lättare att få med Ryssland, sägs det.

– I Sverige är vi lite oroade för att man ska krysta fram åtgärder, sa en diplomat till TT före EU-mötet.

Ändå blev beslutet ett steg framåt. En viktig fråga återstår, att tidigarelägga förbudet mot fartyg med enkelskrov.

Kommissionens förslag om tidtabellen kommer i dag eller i början av nästa vecka. Det lär innehålla ett förbud från år 2010, men inga specialregler för Östersjön.

Sverige förbereder en ansökan till IMO om att klassa Östersjön som ett särskilt känsligt område.

Det räcker inte.

Regeringen bör skynda på ett europeiskt förbud mot fartyg med enkelskrov. Kraven för Östersjön kan inte vänta till år 2010. Om vi vill slippa se Prestigeolyckan upprepas måste Europa gå före det tröga IMO.

Vägen till skärpta krav på oljebaronerna går via Bryssel.

Följ ämnen i artikeln